Valg som er gode i en vanskelig tid - Brager Gestaltterapi

Valg som er gode i en vanskelig tid

Hvilke valg gjør du som er godt for din mentale helse?
Her kan du lytte til teksten.

I natt hadde jeg en merkelig drøm, jeg drømte at jeg var i en slags krig. Jeg måtte gi en beskjed til en bestemt person, men jeg ble hindret på veien. Det var mange mennesker i uniform som prøvde å hindre meg. Det var pistoler og geværer, og jeg hadde nok å gjøre med å prøve å komme meg helskinnet gjennom slik at jeg kunne få levert beskjeden.

Det var et mareritt. Og det har kanskje noe med den tiden vi er inne i nå. Vi er på en måte på krigsstien, redde for å bli smittet av dette skumle viruset som plutselig har snudd hele verden på hodet. Den friheten vi hadde for bare en måned siden er borte.

Godt å få fokus på noe positivt

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har en tendens i vanskelige tider til å gjøre mange ting. Alt fra å jobbe til å være aktiv med hobbyer. Og foto er den beste terapien for meg. Jeg er ute i skogen og tar bilder, og jeg sitter foran PC-skjermen og redigerer, lager videoer om hvordan bearbeide bilder, og lærer meg nye ting som jeg ikke har kunnet. Her er en lenke til videoen og fotobloggartikkelen.

Her har jeg laget en artikkel om bearbeiding av bilder i Lightroom.

Jeg koser meg med å gjøre disse tingene, og glemmer for en stund hele Corona-scenarioet. Det gjør at jeg ikke går helt ned i kjelleren, at jeg ikke lar engstelsen for hva kommer til å skje i fremtiden få tak. Jeg gjør noe jeg synes er gøy. Nedenfor er en lenke til flickr-kontoen min. Også et bra sted for å legge inn og vise frem bilder.

P2280925
Har du muligheter for å gå ut, kan du jo ta bilde av bygninger, eller noe annet.

Valg

Alle har vi et valg. Vi kan velge om vi vil gå inn i deppemodus, eller om vi vil gå inn i optimistmodus. Jeg vet det er ille når du har mistet jobben, og søknad om dagpenger blir sendt til NAV, jeg vet det er ille når du sitter alene og ikke tør å gå ut, eller kanskje du ikke kan gå ut, kanskje du faktisk er blitt smittet. Det er ille å være isolert. Ja, jeg vet det. Men akkurat nå sitter du og leser dette, og du har det mediet du leser på. Du har antageligvis en PC og nett. Antagelig er du på et eller annet sosialt medie. Du har antagelig en mobil med et kamera på, og du har ting rundt deg som du kan ta bilde av. Kanskje kan du lage deg et eget lite fotoprosjekt, slik at du blir engasjert i noe. Eller kanskje er det noe annet du kan ta deg til. Lese, skrive, strikke, pusle. Det er muligheter der, selv om det kan virke håpløst.

Akseptere

Det handler om å akseptere det som er. Ja, jeg må faktisk akkurat nå akseptere at jeg må jobbe hjemmefra, at jeg ikke kan overnatte på hytta, at kiropraktoren har stengt, at jeg ikke kan treffe venner. At jeg ikke kan dra nordover eller sørover. At jeg ikke kan reise. Jeg må også akseptere at jeg faktisk ikke har lyst til å dra til byen. Og jeg må akseptere at jeg faktisk er litt redd. Fordi jeg faktisk er en smule engstelig for hva fremtiden vil bringe.

Apropos angst, hør på Ingvar Wilhelmsen

Det er kanskje angsten som er så viktig å holde i sjakk. I utgangspunktet er engstelse sunt, for den gjør at du kan ta gode valg. Setter den seg, og går over til at du er redd hele tiden, da er den ikke sunn lenger. Denne programsnutten fra TV-programmet Lindmo er interessent, og oppfordrer til å velge å være optimist. Rådet er å velge et beste scenario.

https://tv.nrk.no/se?v=MUHU06001220&t=771s

Forfatter av innlegget

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under. For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *