Utfordre deg selv i 2020 - Brager Gestaltterapi

Utfordre deg selv i 2020

Et tilbakeblikk, et foroverblikk og et utfordringsblikk.
Her kan du lytte til teksten.

Om ikke så lenge går vi inn i et nytt år, et nytt tiår til og med. Hva vil de neste ti årene bringe? Jeg venter i spenning. Det er alltid fint å gå inn i et nytt år synes jeg, alt er liksom nytt, selv om alt også er av det gamle. Men når vi går inn i et nytt år, så springer det liksom frem noe nytt av alt det gamle. Det er en ny fortsettelse på det som var.

Tilbakeblikk og foroverblikk

Oppsummering

Når jeg tar en rask opptelling, så viser opptellingen at jeg tilsammen har 62 publiserte blogginnlegg fra 2018 og 2019. 29 av dem ble skrevet i 2019 og da blir jo det 33 artikler i 2018. Jeg har altså ikke klart hver uke, som jeg opprinnelig planla, men i gjennomsnitt på de to årene så er det 0.6 artikler i uka. “Det e itj så verst, nei”, som trønderen pleier å si.

Når det gjelder antall lesere, så er ikke det så verst heller. 135752 har besøkt siden det siste året. (One.com statestikk) Og øktene besøkeren er inne øker.

Det aller beste er at det har vært oppsving med klienter. For meg er dette ganske så stort, for jeg begynte forsiktig i januar 2017, og har nå i utgangen av 2019 et godt grunnlag for å kunne fortsette som Gestaltterapeut slik jeg gjør nå med klienter hver tirsdag og onsdag kveld. Kanskje det faktisk ligger til rette for å kunne utvide praksisen i løpet av 2020. Det er flott!

Faglig påfyll har det også vært i 2019. Jeg har gjennomført kurs med Ellinor Greenberg om “Narcissistic Clients”. Og et kurs om “Self in relation” med Peter Phillippson. Var også i Tønsberg og lærte om en teknikk som het Terapigulvet.

Planer for 2020

Så hva vil det nye året bringe? Bloggen vil fortsette, og det er på tide å gå igang med podcast. Jeg planlegger 12 episoder i 2020. En hver måned og alle skal handle om Gestaltterapi. I tillegg gjør jeg igjen et nytt forsøk på å holde kurs i fotografering, med boka “Kamerakuren ” som grunnlag. Første kurset i dette er siste helgen i januar. Det kan du lese mer om her: https://www.facebook.com/events/571038003725848/. Så det er de planene som er faste. Så kan det være at det kan komme til andre ting etterhvert som veien tar form. Det blir som å veve, stadig nye farger og nye mønstre, spunnet i hverandre og ut fra hverandre. Slik vokser veven seg frem.

Bildet er tatt av MBatty fra Pixabay

Hva med deg?

Nå har jeg skrevet masse om mitt, hva med deg? Hvordan har ditt år vært? Og hvordan vil det nye bli? Har du noen planer?

Det kan være vanskelig å vite hvordan framtida blir, vi vet det jo ikke, vi har ikke levet den ennå, men vi kan ha en anelse. Vi kan planlegge, vi kan sette ned noen punkter som vi tenker at vi skal gjennomføre. Det er alltid godt å kunne ha en plan å støtte seg til.

Hva har du lyst til å gjøre i 2020?

Ta frem noe å skrive på, noter deg minst 5 punkter som du har lyst til å gjennomføre i 2020. Du kan begynne slik:

I 2020 har jeg lyst til å….

  1. ……
  2. ……
  3. ……
  4. ……
  5. ……

Så kan du sette opp en dato etter hvert punkt som sier når det skal være gjennomført. Se gjerne for deg at du gjør det du har bestemt deg for. Da blir det enklere å gå igang med det.

Bildet er tatt av Free-Photos fra Pixabay
Det kan virke positivt inn på humøret og gjennomføre ting vi har lyst til, det kan sammenlignes med fjellklatring, å nå sine personlige mål kan gi en toppers opplevelse.

Har du en terskel?

Alle har en terskel. Noe som hindrer, en motstand, en sperre. Det kan være en unnskyldning. Det er så mye vi kan skylde på for ikke å gjøre det vi egentlig har lyst til å gjøre. Vi kan unnskylde oss med tiden, med penger, med viktigere ting å gjøre, med jobb, med skole, med at vi er for gamle, men ingen ting av dette er gode unnskyldninger. Så lenge du er frisk og kan, så er det ingen hindringer egentlig for å gjøre det du har lyst til. Så kanskje et nyttårsforsett kan være å avskaffe terskelen, avskaffe unnskyldningene?

Nyttårsforsett

  • Avskaff den høye dørterskelen, den gjør bare at du snubler eller holder deg hjemme.
  • Avskaff dårlige unnskyldninger.
  • Utfordre deg selv til å gjøre det du har lyst til, det kan være å tegne, male, spille, reise, gå turer, fotografere, alt som for deg er lekent og kreativt.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du er unik!
Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *