Tankesett, fastlåst eller utviklende? - Brager Gestaltterapi

Tankesett, fastlåst eller utviklende?

Hvilket tankesett har du?
Her kan du lytte til teksten.

Det har vært og er fremdeles merkelige måneder som har vært siden februar/mars. Det er rart å tenke på at et virus kan få så store konsekvenser at omtrent alle land på hele planeten legger ned virksomheter og stenger landegrenser. Det skjedde altså, det som var helt utenkelig for mange for et år siden. Det kan jo få en hver til å fortvile, men det kan også få frem nytenking og kreativitet. Det handler om hva du bestemmer deg for, et fastlåst tankesett eller ett utviklende tankesett. (Fixed mindset or growth mindset)

Er tankesettet ditt fastlåst eller i vekst?

Definisjonen på et fastlåst tankesett (fixed mindset) er at du tenker at ting skal være som de er. At du ikke kan utvikle deg. F.eks. du har fått beskjed når du gikk på skolen at du ikke hadde talent for matematikk. Dermed tenker du at matematikk er noe du ikke kan klare. Du ble påført et fastlåst tankesett, et fixed mindset. Du mistet lysten til å jobbe med matematikken, for det var det ikke vits i for du hadde jo ikke noe talent for det.

Dersom du på skolen hadde fått beskjed om at her har du et godt utgangspunkt for å bli god i matematikk, så hadde du blitt påført et vekst tankesett. Et growth mindset. Du hadde fått mer lyst til å jobbe med matematikken for å bli god. Og da hadde du blitt god i matematikk. Du hadde oppnådd resultater.

Definisjon

Se definisjonen på fixed mindset og growth mindset i Store Norske Leksikon: https://snl.no/growth_mindset

Her er en interessent side om hvorfor tankesett teller: https://www.mindsetworks.com/science/Impact

Et tankesett hvor engstelse står sentralt gir begrensninger

Dersom vi blir engstelige og tenker at det er skummelt og koster for mye innsats å tenke nytt og faktisk sette i gang med det vi tenker, vil vi ha et fixed mindset, og det vil ikke føre oss videre. Du tenker på alt som kan gå galt om du skulle prøve å få det til, og denne tankegangen gjør at du ikke en gang starter. Det blir stagnasjon, du er fastlåst og stoppes av din egen måte å tenke på.

Et tankesett bestående av pågangsmot og optimisme gir vekst

Dersom vi tenker at dette får vi til. At vi ser for oss et mål, at vi har en visjon, at vi setter igang og legger ned arbeidstimer, gjør en innsats, så har vi det som kalles growth mindset. Et utviklende tankesett, et vekst tankesett.

Ser du for deg målet, har en klar visjon om hva du skal oppnå, så vil du etter all sannsynlighet få det til også. Du har en fremadrettet og utviklende tankegang, en tankegang som legger til side alle tanker på hva som kan gå galt. Du vet du får det til. Og du kjenner at det er moro, spennende, interessent, lærerikt å jobbe med oppgaven.

Nedgangstider kan gi rom for ny vekst og oppgang.

Og det er i nedgangstider, når det uforutsette skjer at det er rom for vekst. Ny vekst, nye idéer og nye tanker. Den tiden er inne for mange mennesker nå, for mennesker som har mistet jobber, som har blitt permittert, som går rundt uten helt å vite hva de skal gjøre. De trenger et vekst tankesett, et tankesett som får de videre, et tankesett som er utviklende.

Spør deg selv

Kanskje er du en av dem, da kan du spørre deg selv; Hva kan jeg gjøre som vil gi meg vekst? Hvilke idéer har jeg som jeg kan sette ut i livet? Hvilke drømmer har jeg som kan bli virkelighet?

vekst tankesett
Dersom du tror på vekst, så fjern alle de negative dømmende tankene dine. Gå for det du har bestemt deg for og legg inn den innsatsen som skal til for at du skal oppnå målet ditt.

Legge fra seg mentale sperringer

Et vekst tankesett kan også endre stagnasjon, det å kunne se for seg et mål, ha en visjon om noe, og å gjøre det.

Det kan være deg som går rundt og tenker at du har en idé, men du tør ikke å starte med det. Du er redd for endring. Og kanskje redd for hva andre kan komme til å si.

Dersom du klarer å legge fra deg dine mentale sperringer som gjerne bygger på setningene “Jeg klarer ikke”, eller “Det blir for mye jobb”, så vil du vokse i stedet, vokse med idéen etter hvert som den utvikler seg. Da har du endret ditt fikserte tankesett til å bli et vekst tankesett, og du klarer å utføre det du har lyst til å gjennomføre.

Hvordan endre tankesettet

Hvordan kan du endre et fastlåst tankesett til å bli et tankesett som rommer vekst og utvikling?

Bestem deg for det! Bestem deg for at du vil endre tankesettet ditt. Se for deg at du kan, at du vil, at du klarer å gjennomføre det du bestemmer deg for. Dette er nøkkelen, ta en bestemmelse, visualiser bestemmelsen og gå for det!

I denne artikkelen skrev jeg om mentalt skrot og hvordan du kan visualisere bort skrotet. Det er en øvelse på det i artikkelen.

Visualisering

Å visualisere betyr å se for seg mentale bilder av ting som har skjedd, og ting som skal skje i framtiden. Det kan være gunstig for følelsen av glede og velvære. Men da skal man være bevisst på når og hvordan man visualiserer. Alle er ikke det, sier Lisa Vivoll Straume til NRK.no.

https://www.nrk.no/livsstil/slik-visualiserer-du-1.11346524 Det er en god treningsoppgave på visualisering i denne artikkelen.

Du kan visualisere det du har bestemt deg for. Øvelsen nedenfor er tatt fra artikkelen til NRK.

Slik øver du med visualisering:

  1. Bestem deg for hva du ønsker å endre eller utvikle, for eksempel en følelsestilstand eller en ferdighet. Finn ut hva du ønsker å oppnå, begynne med eller bli bedre på (heller enn hva du ønsker å ikke gjøre, slutte med eller unngå). Eksempler: Jeg vil være mer rolig og balansert. Jeg vil skåre på straffespark. Jeg vil formidle med kraft og overbevisning. Jeg vil ta krappere svinger i slalåm.
  2. Gjør deg mentalt mottakelig for øvelsen ved å være konsentrert og fri for stress og bekymringer. Sitt i en stol og «scann» kroppen i inntil fem minutter ved å føle foten, leggen, lårene, overkroppen, armene, hodet. Kjenn kontakten med stolen. Hent fram minnet om et behagelig sted der du kjenner deg trygg.
  3. Se for deg stedet der du skal befinne deg. Hvis det handler om å trene langrenn, står du i løypa. Eller på talerstolen hvis du skal snakke til en forsamling. Ikke bry deg om forstyrrende tanker, som for eksempel publikum eller været. Det er helt vanlig at det dukker opp bilder og tanker du ikke vil ha, som ikke passer inn eller som ødelegger. Din oppgave er å ta et valg, å bestemme deg for hva du skal tenke på, og holde fokuset der. Dette krever trening, men øvelse gjør mester.
  4. Skap følelsen du vil ha inne i deg før du begynner å øve på adferden du ønsker å oppnå. Følelser regulerer adferd mye sterkere enn noe annet. Lag et bilde på denne følelsen, som for eksempel kan være styrke, energi eller mot. Bruk gjerne metaforer eller minner hvor du har hatt denne følelsen tidligere.
  5. Beskriv detaljerte indre bilder av hva du gjør, hvordan du gjør det, hvordan kroppsspråket ditt er, hvordan stemmen er og hvor du har blikket. Det er her den virkelige øvelsen starter, de forrige punktene er forberedelser. Noe av det viktigste er å unngå å tenke på hva du ikke skal gjøre. Tenk «nå må jeg snakke tydelig» i stedet for «nå må jeg ikke snakke fort». Fokuser på hva du konkret vil gjøre.
  6. Etter å ha gjort denne øvelsen noen ganger, blir du kjent med hva du faktisk skal gjøre i den aktuelle situasjonen. Nå kan du lage en forenklet mental «filmsnutt» med noen stikkord for sted, følelse og handling. Disse mentale bildene henter du opp når du trenger dem.

Konklusjon

Det å endre tankesett fra å være fastlåst til å bli et utviklende tankesett handler altså mye om det å bestemme seg for det, og visualisere målet. Og når du visualiserer målet, så gjør det målbart.

Min kone og jeg vi kjøpte oss padlebrett i fjor. Standup paddleboard. Det var nytt for oss, ingen av oss hadde padlet tidligere, og vi er langt opp i 50 årene begge to. I stedet for å tenke at -nei, vi er for gamle, vi er for tunge, dette kommer aldri til å gå, tenkte vi at dette får vi til, og vi så for oss at vi dro på fine padleturer sammen, at vi klarte å stå på brettene, at vi kunne padle også i bølger. Og vi gjorde det. Det fikk ungdommen frem igjen i oss. Vi gjorde det vi drømte om. Og det kan du også! For begrensingene sitter kun i hodet.

Forfatter av innlegget:

Eli Irene Brager
Gestaltterapeut MNGF

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *