Ta styringen i årets travleste måneder

Fall på plass i deg selv og slipp det usunne stresset i førjulstida.
Her kan du lytte til teksten

Hei og hå, tida løper av gårde, og nå er vi midt i november. Tenk det, det er bare litt over 5 uker igjen til jul! Jippi!, eller….

Hvordan har du det med at det er fem uker igjen til jul? Har du det bra med det, er det greit, klarer du å puste godt ut og inn likevel? Eller strammer musklene seg, du puster så og si ikke, og du har mange tanker i hodet på en gang? Du planlegger når du skal gjøre ditt og når du skal gjøre datt, men så sprekker planen fordi det blir noe ekstra på jobben, eller det ble noen skoleavslutninger som du ikke hadde regnet med. Å, det er bare såååå mye.

Tips for å ta styringen

November og desember er kanskje de mest travle månedene i året både på jobb og hjemme. Samtidig er det de to tyngste månedene når det gjelder lys. Det regner, det snør, det blir kaos i trafikken og det blir alt for tidlig mørkt. Attpåtil har du hendene fulle med alt som skal gjøres både på jobb og hjemme. Da er det viktig å kunne ta seg litt fri, benytte seg av alle disse mellomrommene som dukker opp med jevne eller ujevne mellomrom. Det skrev jeg om sist hvor viktig det er å ta vare på de små pustepausene i hverdagen.

Kanskje du skal gjøre som hunden på bildet, nyte tilværelsen og ta livet med ro, falle på plass i deg selv og nyte roen og freden som også er der hvis du vil ha den.

Finn roen ved å puste

Du som sliter med kaos i livet ditt, du som ikke helt ser hvordan du skal få ordnet alt du skulle gjøre, du trenger å puste. Jeg ser for meg deg løpende fra det ene til det andre og du løper liksom etter tankene dine, og når kvelden kommer er du helt utmattet, men får ikke sove fordi det fremdeles romsterer i hodet ditt på høygir. Når du har det slik er det viktigste å begynne å bli oppmerksom på deg selv.

Øvelse

Legg fra deg alle gjøremålene litt, sett deg i en stol, lukk øynene og kjenn etter pusten din. Kjenner du at du puster? Er pusten din rask eller sakte, hvor kjenner du pusten best? Når du har blitt oppmerksom på pusten kan du føre bevisstheten til føttene dine. Kjenner du at føttene hviler på gulvet? Kjenner du gulvet mot føttene? Kjenn så videre alle deler av kroppen som er i kontakt med underlaget, baken i stolen, hvordan kjennes det å sitte i stolen? Klarer du å slappe av? Hvordan er skuldrene? Er de stramme eller slapper de av? Når det kommer inn tanker og du blir oppmerksom på dem, fører du bevisstheten bestemt tilbake til pusten og kjenner etter hvor du kjenner den før du igjen leder bevisstheten til føttene og underlaget du sitter på, skuldrene og hodet. Kjenn etter i ansiktet om du strammer musklene eller om du kan slappe av i musklene, spesielt rundt øyne og kjeven.

Etter at du har gjort denne øvelsen vil du sannsynligvis kjenne at du er mer tilstede i deg selv, at tanker og kropp er på samme sted. Og da først kan du begynne å planlegge gjøremålene dine frem til jul.

Tygg ferdig bitene

Husk at du må først tygge ferdig den ene biten for så å begynne å tygge på den andre. En oppgave av gangen, ingen gjør noe veldig bra ved å multitaske, da pleier det å bli uorden og stress.

Kos deg med det du gjør

Tenn lys og kos deg i høstmørket!

Å kose seg med det som skal gjøres er viktig, da går ting lettere og det blir ikke så mye stress. Du kan la julehandelen bli en koselig opplevelse både for deg og resten av familien. Du kan tenne levende lys på kveldene som gjør at det blir en koselig og varm stemning i huset. Du kan spise maten saktere og ikke sluke den, tygg på den og kjenn etter hvordan den smaker i stedet for å hive den i deg. Du kan legge inn små pusterom hvor du kjenner etter hvordan du har det. Oppdager du at tankene løper foran deg igjen, kan du gjøre oppmerkosmhetsøvelsen, og falle på plass i deg selv. Da har du kontrollen, og du blir mindre stresset. Eller det usunne stresset slipper helt.

Det tar ikke lange tiden å gjøre dette, etterhvert går det automatikk i det, du gjør det helt av deg selv når du sitter på bussen, er på kontoret, eller sitter ved bordet hjemme og skal spise. Ta øvelsene med deg der du er. Det viktigste er at du minsker det usunne stresset ved å være på samme sted i deg selv med både tanker og kropp. Altså være deg selv bevisst.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du er unik!
Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *