La den gode mestringsfølelsen leve! - Brager Gestaltterapi

La den gode mestringsfølelsen leve!

Gir du mestringsfølelsen liv, så får du også større selvtillit.
Her kan du lytte til teksten.

Alder ingen hindring, begrensningen sitter i hodet.

EIB

Jeg leste i A-magasinet sist uke om det å være aktiv som 50 åring, 60 åring, 70 åring og 80 åring. (https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/LAgj9P/70-er-de-nye-50-aarene-mener-forsker-bjoern-svindal-70-har-aldri-foelt-seg-ordentlig-gammel?)

Selv er jeg nærmere 60 enn 50. Og jeg har naturligvis begynt å tenke på dette en del. Og det har kanskje du også? Hva skal vi gjøre for fremdeles å være aktive og ikke bli tatt av “sitte-rolig-TV-basillen”. Det kan være fint det også, men ikke hele tiden.

Oppdater mestringsfølelsen!

Det å våge å opprettholde gjøremål som du har gjort tidligere eller hele livet, slik som det står i artikkelen fra A-magasinet, vil du komme til å beholde både mestringsfølelse og god selvtillit til langt opp i årene. Bjørn Svindal elsker fremdeles å sette utfor bakkene, og han ser ingen grunn til å stoppe med det så lenge han er i god fysisk form og er frisk.

Slike ting som du gjorde før kan du også gjøre nå, selv om du har blitt litt opp i årene. Av og til kan det være helt greit å våge seg ut av komfortsonen og faktisk kjenne på utfordringer. For så å være veldig fornøyd når du har gjennomført det. Det gir et boost til mestringsfølelsen. Selv om du er over 50, så klarer du det du har lyst til når du gjennomfører det på ditt nivå.

Flere aktiviteter som gir god mestringsfølelse

Sykle

På sykkeltur gjennom marka i høst.

Det jeg synes er spennende og opplevelsesrikt denne våren, er å sykle. Min kone og jeg spanderte på oss el-sykler, og det har resultert i noen fine opplevelser og flotte sykkelturer i nærområdet vårt. Og det er herlig når jeg suser nedover en bakke, eller når jeg må virkelig tråkke på oppover. Dessuten er det mye fin natur å kikke på, og sykkelnettet har blitt ganske bra. Dette har gitt meg en god mestringsfølelse av at jeg faktisk klarer å gjennomføre sykkelturer, jeg har det jeg trenger fysisk til å gjøre det, det som stopper er eventuelt psyken, som redsel, tenk om jeg kolliderer, velter, punkterer. Da er det bedre å tenke motsatt, hva om jeg ikke velter, kolliderer eller punkterer, tenk hvilken fantastisk opplevelse og glede jeg da har.

Overnatting i telt

En annen ting jeg gjorde i påsken, var å overnatte i telt ved et tjern ute i skogen sammen med dattern min. Det ble en utrolig flott kveld og morgen. Jeg måtte gå noen runder med meg selv, for jeg var redd for å fryse og redd for å ligge hardt, men da var det å tenke motsatt igjen, hva om jeg ikke fryser og ikke ligger hardt. Det handlet bare om å være litt forberedt og ta med en god sovepose og et godt liggeunderlag. Og det hadde jeg og det ble en superfin og koselig opplevelse.

Studere

Det samme gjelder også teoretiske ferdigheter, kanskje har du lyst til å studere noe som du tidligere ikke har hatt mulighet for å gjøre. Da har du kanskje anledningen nå. Og er det noen grunn til ikke å klare et studie som du har lyst til? Å studere kan også oppleves utviklende, og det er ingen grunn til å slutte å utvikle seg selv om du er over 50 og enda eldre. Min far tok i bruk, dog med litt hjelp, facebook, 2 måneder før han døde 86 år gammel. Og han var ivrig, fikk kontakt med slekta, og for ham gav det mening og utvikling, selv når han ikke var helt frisk. Det er bedre å engasjere seg i noe, enn å grave seg ned i sitt eget mørke.

Gi slipp på begrensningstanken

Prøv, ta sjansen, gjør det! Begrensningene lager du i ditt eget hode, men gir du heller slipp på begrensningstanken og tenker “Jeg klarer det”, så vil du øke mestringsfølelsen din.

Du har to muligheter for drømmen din, det ene er å gi den opp, det andre er å gjennomføre den.

Øvelse

Under er en tabell som du kan bruke til å se hvilke tanker som hindrer deg, og hvilke tanker som virkelig får deg til å ønske at du gjør det. Fokuser på “Jeg klarer det”- tankene og se for deg hvordan det du ønsker å gjøre blir.

GjøremålBegrensningstankerJeg klarer det tanker
å ligge ute i teltKroppen får vondt,
det blir kalt, det blir
hardt
Gleder meg til å sitte
ved bålet, gleder meg
til å se på stjernene,
gleder meg til å spille
kort inne i teltet.
Du kan lage deg en lignende tabell. Skriv ned de gjøremålene som du har lyst til å gjennomføre. Når du har fått ned ord på “Jeg klarer det”, så fokuser på disse og se for deg hvordan det kommer til å bli.

Når du har gjort dette og funnet ut at du klarer å gjennomføre, kan du gå igang med forberedelsene til å gjøre det du har lyst til.

Forfatter av innlegget

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under. For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *