Kan fotografering hjelpe når du har angst eller er deprimert? -

Kan fotografering hjelpe når du har angst eller er deprimert?

Bli oppmerksom på det som er rundt deg med fotografering
Her kan du lytte til teksten.

Grubler du mye, er du engstelig for å gå ut, kjenner du på nedstemthet og dpressive tanker? Det kan være at fotografering kan hjelpe deg.

Fotografering gjør deg oppmerksom

Å bli kjent og oppmerksom på din ytre sone er en mulighet for å komme ut av angst og depressive tanker. Du blir gjennom å fotografere oppmerksom på noe annet enn ditt eget tankespinn. Å aktivere sansene ved å bli oppmerksom på det du ser, hører, lukter, smaker og kjenner.

Liten øvelse i oppmerksomhet

Hvordan kjennes barken på treet ut? Hvordan lukter den blomsten? Hvordan smaker egentlig osten? Hvilke lyder har du rundt deg? Og hva ser du? Hva legger du merke til?

Gjennom fotografering blir du aktivert til å være oppmerksom på det som er rundt deg. Og du kan ta alle sanser i bruk. Du kan ta bilde av en ost for å få frem lukten og smaken, bilde av barken på treet, snu deg etter en lyd og fang den på bildebrikken, løfte kamera og trykke på utløseren når du ser en situasjon, eller har bestemt deg for å ta bilde av en blomst. Gå ut og prøv, og kjenn etter hva det gjør med deg.

Bruk kamera ditt!

Du bruker det kamera som du har. Om det er kamera på mobilen eller et annet kamera, spiller ingen rolle. Men du kan ta dette kamera med ut og så tar du bilder av det som faller deg inn. Ta bilder av det du får en impuls til å ta bilde av.

Legg merke til om du kjenner på motstand eller om det går lett. Holder du tilbake eller trykker du på utløseren? Hva er det som tiltrekker deg der ute? Hva er det du får lyst til å ta bilde av? Er det planter, hunder, fugler, mennesker, gjenstander, biler, sykler, steiner, trær?

Å komme seg ut av sin egen boble

Fotografering kan være en fin måte å komme seg ut på for deg som kjenner på angst eller deg som er nedstemt eller deprimert. Eller for deg som bare trenger å gjøre noe, du som synes det er gøy å fotografere.

Ved å fotografere blir du kjent med din ytre sone. Din ytre sone er alt som er rundt deg. Det er det miljøet som du er i akkurat nå. Begynn å legge merke til det, og kjenn litt etter hvordan dette miljøet påvirker deg. Kanskje skjer det hendelser som påvirker deg innvendig. Kanskje en hendelse som skaper en følelse. Eller kanskje noe som får deg til å tenke på noe. Bare kjenn litt etter, hva gjør det miljøet du beveger deg i med deg. Og fotografer det du får en impuls om å fotografere. I det øyeblikket du trykker på utløseren har du ingen angst, da er ikke depresjonen der, for da er konsentrasjonen der i stedet, konsentrasjonen om det øyeblikket som du fanger inn på bildebrikka. En bitte liten pause i tankekjøret.

En film om blomsterfotografering

På fotobloggen min kan du lese en artikkel om blomsterfotografering og se en film jeg har laget.

En liten film om det å ta bilder av blomster fra forskjellige vinkler.

Forfatter av innlegget:

Eli Irene Brager
Gestaltterapeut MNGF

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *