Juleglede og julestri - Brager Gestaltterapi

Juleglede og julestri

Finn balansen mellom stress og ro ved å lande i deg selv
Her kan du lytte til teksten!

Leste du siste artikkel om å ta vare på deg selv i julestria, her kommer enda en artikkel om samme tema. For å få overskuddet til å ta vare på andre og gjøre gode ting for andre er du aller først nødt til å ta vare på deg selv. Og så handler denne artikkelen også litt om det å ta vare på hverandre og de øyeblikkene som vi har sammen, historien om juleduken forteller noe om det.

Juleduken

Bildet er tatt av Jill Wellington fra Pixabay
Er det nye navn ved det julebordet du sitter ved i år? Eller kanskje det ikke er nye navn, men navn å huske på likevel?

I går hørte jeg en historie om en juleduk, en duk med rød farge hvor mor i familien hvert eneste år hadde brodert inn med grønn farge signaturen på alle som hadde sittet rundt julebordet opp igjennom årene. Det ble mange navn. Noen navn sto der til minne om noen som ikke lenger satt ved julebordet, som aldri ville sitte der igjen, for de hadde gått bort, noen navn var ganske nye, noen var så nye at den som hadde skrevet signaturen sin ikke helt visste hvordan han skrev navnet sitt, men alle fikk plass på duken. Og duken ble fullere og fullere med navn, selv om personene var borte og aldri mer ville sitte ved det julebordet, så sto navnetrekket der og ble knyttet sammen med alle de andre navnetrekkene. Duken ble et kontaktpunkt, et fellesskap mellom de levende og de døde. Den ble en historie om alle som hadde deltatt på julemiddagen opp igjennom årene. Den fortalte noe om at livet er i bevegelse, at ting endres, selv hvor mange som sitter rundt julebordet fra år til år endres.

Ta vare på hverandre

Den er sterk historien over om juleduken med navnetrekkene, den forteller noe om hvor skiftende livet er, at livet er endring. Tradisjonen rundt jula og juleduken kan være den samme fra år til år, med kanskje noen små justeringer, vi serverer samme maten, eller kanskje vi et år velger pinnekjøttet i stedet for ribba, men stort sett er rammene rundt like som året før, men det er menneskene, det er endringen av menneskenes sammensetning som betyr noe. Det er så utrolig viktig at vi tar vare på hverandre og de stundene som vi har sammen. For en dag har vi de kanskje ikke sammen lenger. Det er ikke sånn at det er likt hver eneste jul, alle julekvelder er litt forskjellig fra året før, selv om vi gjerne vil at de skal være mest mulig like.

Stress og mas

Så er det slik at vi som er i arbeidslivet fort kan bli stressa, kanskje er du midt i småbarnsperioden, og du har utrolig mange baller i lufta. Desember er den mest travle tiden for arbeidsoppgaver, for sosialt samvær, for barnehageavslutninger, skoleavslutninger, julegavehandel, baking, julekort med mer. Det finnes liksom ikke grenser for hva du skal være med på i desember. Og da kan alle gjøremålene kjennes ut som stress og mas.

Bildet er tatt av Jill Wellington fra Pixabay
Finn overskuddet, så du virkelig kan glede deg over å gjøre noe for andre!

Overskudd

Da gjelder det å finne overskuddet til å klare alle de oppgavene som står foran. Hvordan finner du overskuddet? Hvordan får du tak i den energien som du trenger for å gjennomføre alt sammen? Hvordan skal egentlig koselige ting ikke transformeres til bare å bli et stressmoment og et mas? For det var jo egentlig ikke det som var meningen.

Bildet er tatt av Denny Franzkowiak fra Pixabay
Det handler om å finne balanse mellom alt du skal gjøre og det å klare å ta vare på deg selv. For klarer du ikke å ta hånd om deg selv, så vil tårnet kolapse og da har ingen andre det bra heller.

Fem gode råd for å finne overskuddet og den gode energien.

  1. Få nok søvn. Dette er kanskje det viktigste rådet jeg kan gi deg. Uten søvn duger helten ikke. Hva kan du gjøre for å få deg god søvn? Og hva kan du gjøre for å sove godt hver eneste natt og regelmessig? Søvn gir kroppen masse energi. Det er søvnen som lader batteriene våres. Det blir som mobilen, når det blir mindre strøm går den tregere og til slutt dør den helt ut hvis den ikke blir ladet opp igjen.
  2. Spis sunt. Pass på at du ikke går i underskudd på viktige vitaminer nå i mørketida. D-vitamin er ekstra viktig. Omega 3 er et “must”. Spis med jevne mellomrom så det ikke går alt for lenge mellom hvert måltid, da tappes kroppen fort for energi, men spiser du jevnt beholde den gode energien. Velg maten med omhu. Hva er sunt og hva er usunt?
  3. Prioriter oppgaver. Hvilke oppgaver kan du velge bort? Sett opp en liste over de tingene som du har mest lyst til å gjøre og de tingene du har minst lyst til å gjøre. Er det noe på “minst lyst til å gjøre “-lista som du kan velge bort? Husk du må ikke gjøre alt, kanskje kan du gi oppgaven til en annen?
  4. Unn deg en og flere pustepauser. De gode mellomrommene, puster du når de kommer? Lukker du øynene litt når mellomrommene er der? Du kan sette deg ned i en stol, eller ta deg fem minutter i en seng eller sofa og gå igjennom alle kroppsdelene dine, tenk på føttene, leggene, knærne lårene, baken, ryggen, magen, skuldrene, armene, nakken og hodet. Kjenn om kjeven er stram eller om den er avslappet. Om du sovner gjør det ingenting, da lader du bare opp batteriene enda mer.
  5. Gå deg en tur. Gå deg en tur på en halvtimes tid eller mer, trekk inn den friske luften, prøv å slapp av mens du går, lytt til lydene du lager når du går. Prøv å ikke tenk på alt du skal gjøre, men hver tilstede i deg selv her og nå. Hva slags underlag går du på? Er det snø rundt deg? Er det kalt eller varmet, grått, eller skinner sola? Kjenn lufta mot huden din. Pust inn lufta. Kjenn etter hvordan det føles.

De to siste rådene her handler om å lande i deg selv. Hva er det å lande i seg selv spør du? Det er å bli oppmerksom på deg selv. For når du stresser rundt og tenker at du skal nå ditt og nå datt, da er du veldig mye tilstede i hodet og tankene, tankene om å gjøre det og det løper på en måte foran selve deg. Og kroppen din prøver så godt den kan å henge med, men den blir veldig sliten av det. Så når den slipper å tøye seg etter tankene dine, da blir den mer fornøyd. Og den blir roligere og slapper mer av. Den får mer kontroll over stresset. Du får mer kontroll over stresset ditt. Derfor er det så viktig å lande i seg selv.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du er unik!
Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *