Følelser i tide og utide Eli´s tankesmie Brager Gestaltterapi

Følelser i tide og utide

Vi har alltid en motsatt følelse, det er godt å vite.
Her kan du lytte til teksten

Så var det alle disse følelsene som dukker opp i oss i tide og utide. Spesielt de i utide kan være veldig plagsomme. En følelse kan ha en annen motsatt følelse. Vi kaller dem for polariteter. I tide og i utide. Motsetninger.

Polaritetene – motsatsene

Av og til i utide kan jeg føle meg liten og redd. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg føler det slik, men det hender. Da gjemmer jeg meg. Jeg har ikke lyst til å bli sett, og jeg har knapt lyst til å se meg selv heller. Dette er den utidige vriene, den følelsen som kan få meg til å si dumme ting. Det utidige vriene, skamfulle barnet. Og det ser ut til å være der uansett hvor gammel jeg blir. Et eller annet sted er den utidige på plass.

Så har jeg motsatsen, den som kommer i tide heldigvis. Jeg er så glad i den motsatsen. Motsatsen som er der nesten hele tiden, og som kommer i tide. Den motsatsen er snill, god, varm, hjelpsom, morsom, trygg, sterk, sier aldri dumme ting og skulle det skje så er der masse selvironi. Motsatsen er god og trygg, og den får meg ikke til å gjemme meg, heller det motsatte den får meg ut. Ut og smile til verden, ut å strekke ut en hånd eller to til andre, ut og drive businessen, ut og ha masse pågangsmot. Motsatsen er det jeget mitt som jeg liker aller best. Når motsatsen er i meg, da er jeg glad i meg selv.

Vi har mange forskjellige følelser alle sammen

Alle har vi slike motsatser, den ene i utide og den andre i tide. Sur – Glad, Skamfull – Ikke skamfull, sorg – glede, uro – ro, sinne – ikke sint, hate – elske, utrygg-trygg. Det er så mange av dem.

Så når du sitter der og gjemmer deg, skamfull, redd, sliten og liten. Da er det kanskje vanskelig å se at det er noen vei ut. Men av erfaring vet du innerst inne at det går over. At du kommer igjennom denne gangen også. Og så blir livet lettere igjen og den glade, trygge deg kommer frem.

Erstatte en følelse med en annen følelse

Tenk deg følelsen du har billedlig. Se den for deg, ikke motarbeid den. Hvilken form har den, hvordan trer den frem inne i deg, kan du sette farge på den?

Når du har dannet deg et bilde av den, kan du f.eks. tegne den ut. Du kan ta et ark og fargestifter og tegne den. Tegn den så levende du kan, og se den som din følelse. Din følelse tegner du ut. Når du har gjort det, kan du snakke til den. Du kan fortelle den akkurat det du kjenner for der og da. Og så kan du late som om den svarer. Du kan gi den et navn også. Når du gjør dette aksepterer du at følelsen er der, ikke skyv den unna, men la den bare være. “Det er helt greit at jeg kjenner på dette nå”. Ikke døm hverken følelsen eller deg selv. For følelser blir faktisk mindre og mer ufarlige når du klarer å si til deg selv at det er helt greit å føle det jeg gjør.

Polariteten

Så kan du gå til polariteten, den motsatte følelsen. Den følelsen kjennes bedre ut enn den du begynte med. Denne følelsen kan du også begynne å se for deg. Hvilken form og farge inntar den? Er den liten eller stor? Du kan ta et annet ark og begynne å tegne den følelsen. Kanskje blir det et blitt ansikt. Kanskje er det en god følelse. Du kan starte en dialog med den også. Du kan akseptere den, og tillate deg å kjenne på den gode følelsen, kjenne at du blir glad når du tegner ut den. Også her er det viktig å ikke dømme, bare la det som er være. Etterhvert vil du fokusere mer på den gode følelsen, og den utidige følelsen kommer mer i bakgrunn.

Det du gjør her, er å erstatte den utidige følelsen med den gode i tide følelsen. Det å erstatte den utidige følelsen skjer kanskje ikke med en gang, det kan ta tid, men du er på veg. Den utidige følelsen er jo også der, du vil alltid ha den, men du kan lære deg å takle den når den dukker opp. Derfor er det så viktig å bli kjent med følelsene sine. For å bli ordentlig kjent med følelsene dine kan det være godt å få støtte fra en terapeut.

To filmer om følelser og hvorfor de er så viktige

Denne filmen beskriver følelsene våres.
En bitte liten film om hvorfor følelser er viktige.

Du finner mer lesestoff her:

https://www.ipr.no/om-oss/videoer

En artikkel jeg har skrevet tidligere om å håndtere sine følelser.

Forfatter av innlegget:

Eli Irene Brager
Gestaltterapeut MNGF

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *