Gjør deg kjent med dine følelser, for å håndtere dem bedre - Brager Gestaltterapi

Gjør deg kjent med dine følelser, for å håndtere dem bedre

Jo mer du motarbeider en følelse, jo sterkere blir den
Her kan du lytte til teksten!

Kjenner du på følelser som kan fremstå som vanskelige å håndtere? Følelser som sitter og sitter og som du gjerne skulle bli kvitt? Følelser som gjør at du stadig kjenner deg trist, som stadig hemmer deg til å gå ut og være sosial med andre, sinte følelser som gjør at du kjenner deg som et dårlig menneske?

Bli venn med følelsen

Vi har mange forskjellige følelser: Glede, Tristhet/sorg, Frykt/angst, Sinne, Skam, Skyld, Avsky.

Det å bli kjent med, gjøre seg til venns med følelsene sine er en måte å håndtere følelsene på. Det høres kanskje rart ut “å bli venn” med følelsen, men det er et paradoks her, og det er; Jo mer du motarbeider følelsen din, jo sterkere blir den, blir du derimot “venn” med den, prøver å forstå den, så blir den etterhvert mindre. Du vil da bli sterkere og mer robust, fordi du har begynt å forstå hva følelsen vil med deg. Så du kan spørre deg selv; Hva vil denne følelsen meg?

Følelser sitter i kroppen

Her vises mange farger på forskjellige følelser.
https://www.pnas.org/content/pnas/early/2013/12/26/1321664111.full.pdf

En følelse sitter også i kroppen, dersom du kjenner på f.eks. sinne, så er dette noe som påvirker hele kroppen din, hvordan du beveger deg, hva som kommer ut av munnen din, hvordan du fremstår og oppfører deg. Og du kan også kjenne at sinnet f.eks. sitter i brystet, eller magen at følelsen har et utspring et sted, også fra hjernen. Sinnefølelsen påvirker altså hele systemet ditt, og skaper så store bevegelser at du faktisk kan få vondt og kjenne deg veldig sliten etter et sinneutbrudd. Det er rett og slett ikke sunt.

De andre følelsene som jeg nevnte over kan du også kjenne i kroppen. En skamfølelse kan for eksempel påvirke hele livet så mye at du ikke tør å gå ut, du vil ikke treffe andre mennesker, fordi den får deg til å tro at det er noe feil med deg, og det ser alle andre mennesker. Hva vil da denne følelsen deg? Hvordan kan du bli kjent med den, slik at du kan spille på lag med den, eller faktisk ta kontrollen over den?

Motsatte følelser – Polariteter

Følelser kan sees som polariteter, hvis du f.eks. kjenner på tristhet, så kan det motsatte av tristhet være glede. Kjenner du på skam, kan det motsatte være følelsen god selvtillit / god selvfølelse, motsatsen av å kjenne på angst kan være å være uredd.

Du har mange forskjellige følelser som kan være polariteter til hverandre.
Følelsen glad, er her polaritet til følelsene sint, sur og sår.

Hvordan ser følelsen din ut?

Et eksperiment (utføres helst i samråd med en terapeut)

Det vi kan gjøre i terapi for at du skal bli bedre kjent med følelsen din er å danne et bilde av hvordan følelsen din ser ut. Kan du beskrive følelsen? Kjennes den ut som en svart klump inne i brystet? Hvordan form har den? Hva er den laget av? Hvilken farge er det på den?

Det kan kjennes litt rart for mange å begynne å beskrive den så konkret, men bare å gjøre den beskrivelsen, gjør at du faktisk blir bedre kjent med den.

Farger kan brukes som symboll på følelser
Plastalina og farger kan brukes som symbol på en følelse ved indre polariseringer. Du kan sette farge på følelsene, kanskje er den triste grå, mens den glade er rød?

En øvelse

Så kan du se for deg at du faktisk tar følelsen ut av deg. Som virkemiddel kan du f.eks. bruke plastalina. Ta plastalinaen ut av boksen og se for deg at det er følelsen du tar ut. Form plastalinaen slik du kjenner følelsen. Så kan du dersom du er klar, snakke til følelsen (til plastalinaklumpen). Du kan for eksempel fortelle den at du gjerne vil at den skal gå bort. At du ikke ønsker å ha den. Du kan så legge den tilbake i boksen. Kjenn etter den motsatte følelsen f.eks. glede. Finn en farge som karakteriserer glede for deg. Du kan si til gleden at du vil at den skal ta større plass i livet ditt.

Symbolsk sett er den triste følelsen lagt tilbake i boksen sin, mens du har den glade følelsen fremme. Det du gjør er å erstatte den triste følelsen med den glade følelsen. Vi kan også se det slik at du har beveget deg på polaritetssirkelen fra tristhet til glede.

Dette kan være ganske virkningsfullt for at du skal få kontroll over og bli bedre kjent med følelsen din. Men det kan være tryggest å gjøre dette i samråd med en terapeut. Spesielt dersom du har opplevd hendelser som ikke har vært gode for deg, og som får frem disse vanskelige følelsene dine. Da kan du trenge hjelp til å håndtere dem, og samtaler med en terapeut som vil støtte deg i arbeidet ditt for å oppnå en endring.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget. Jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Harmoni

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *