Forebygg negativt stress

Ved å få balanse mellom kropp og sinn gjennom små daglige oppmerksomhetsøvelser.

Kjenner du etter hvordan kroppen din har det? Er den avslappet? Puster den? Puster du? Og hvordan er pusten din? Er den kort og overfladisk eller er den god og dyp? Puster du bare med øverste del, eller puster du helt ned i magen? Hvordan er det med skuldrene og nakken? Hvordan har kjeven din det? Er den stram eller slapper den av?

Å våkne sliten fordi kroppen har vært utsatt for stress for lenge.
Bildet er tatt av Bellinon fra Pixabay
Det er kanskje ikke slik du vil ha det når du våkner opp om morgenen?

Det er så mange som blir utbrent i dagens samfunn, og det er viktig at du prøver å forebygge dette. Viktig for ikke å bli sykmeldt og gå skikkelig på en smell. Derfor skriver jeg mye om dette. For det er viktig at folk blir oppmerksom på seg selv og hvordan de har det.

Det finnes noen faresignaler:

Fysiske stress-symptomer

  • Hodepine
  • Økt pustefrekvens
  • Indre uro
  • Svimmelhet
  • Søvnproblemer (for mye eller for lite søvn)
  • Hjertebank
  • Muskelspenninger
  • Utmattelse
  • Infeksjoner
  • Hudproblemer
  • Manglende appetitt eller stort sug etter søtt eller salt 
  • Forhøyet blodtrykk
  • Forstoppelse

Atferdsmessige stress-symptomer

  • Økt bruk av kaffe, sigaretter, alkohol og stoffer
  • Økt bruk av medisiner
  • Travelhet
  • Konfliktoppsøkende
  • Sinneutbrudd
  • Gråt
  • Unngår andre/isolasjon

Psykiske stress-symptomer

  • Konsentrasjonsproblemer
  • Manglende humor
  • Hukommelsessvikt
  • Negative tanker
  • Irritabilitet
  • Følelsesmessig inkonsistens
  • Sørgmodighet
  • Depresjon
  • Tar lett til tårene
  • Opplevelse av tomhet eller følelsesløshet

Kilder: Falck Healthcare og Psykiatrifonden (https://iform.nu/sunn-livsstil/stress/stress-symptomer)

Når folk kommer til gestaltterapi, er det gjerne bolken med psykiske stress-symptomer som har gitt seg til kjenne. Og som regel er dette kombinert med at de går til en behandler av fysiske symptomer også, for eksempel psykomotorisk behandling, kiropraktor, fysioterapeut. Og noen har også startet med medisinering av forskjellig slag.

Så hva gjør du for å hindre at dette skal skje med deg?

Det kan kanskje synes rart, men det er ofte små justeringer som skal til for å redusere stresset i hverdagen.

Aller først kjenn litt på hvordan du har det, gi deg selv litt tid bare med deg selv.

  • Gi deg selv rom til å være noen minutter alene.
  • Kjenn etter hvordan kroppen din har det.
  • Kjenner du på for eksempel muskelspenninger, stiv nakke, høye skuldre, svimmelhet, uro, kvalme, etc. (se punktene over)
  • Hvordan er det med følelsene dine, kjenner du gråteklumpen i halsen? Blir du fort irritert? Blir du fort sint? Har du konsentrasjonsprobelmer, kjenner du på negative tanker?
  • Sover du godt?

Å bringe kropp og sinn sammen

Når du har kjent etter og fått litt oversikt over deg selv, så kan du begynne å tenke på hva du kan gjøre med dette.

Det viktigste slik jeg ser det er å bli oppmerksom på kroppen, hodet og tankene. Dette kan du gjøre med noen enkle øvelser.

Kjenn på balanse, ikke på stress.
Når sinn og kropp er i balanse og du kjenner at du lever og er tilstede, da er livet herlig!

En enkel øvelse

Sett deg i en god stol eller ligg på en seng. Kjenn etter at du faktisk sitter på den stolen eller ligger på den sengen. Kjenn etter hvordan kroppen din møter underlaget. Kjenn føttene dine mot gulvet. Kjenn pusten din, kjenn at du faktisk kjenner at pusten går inn igjennom nesa og ut igjen. Vend bevisstheten din til skuldrene, og slapp av i skuldrene, slapp av i nakken også, kjenn at hodet faktisk sitter på nakken. Kjenn etter hvordan hele kroppen henger sammen.

Er det noen muskler du spenner når du sitter slik, er det noen av musklene du ikke klarer å slappe av i? Det er helt greit, bare la det være slik det er.

Flakser tankene dine hit og dit? Det er også helt greit, bare la de flakse, når du oppdager at du er involvert i dem og at de tar deg med til noe du skulle gjort eller noe annet, og du oppdager det, så før bevisstheten din tilbake til pusten.

Hvis du skulle sovne, så gjør ikke dette noe. Det er helt greit.

Når du kjenner at det faktisk er nok, kan du åpne øynene, strekke litt på kroppen og komme ut av det hele.

Det jeg har skrevet om nå er egentlig en mindfullnessøvelse, men kjært barn mange navn, så vi kan kalle det en varhetsøvelse eller awareness øvelse. Og lignende øvelser blir gjort innenfor yoga, mindfullness, meditasjon av forskjellig slag. Og det er viktige øvelser for å bringe kropp og sinn sammen.

Få deg selv i balanse i hverdagen din

Når du er i en travel arbeidsdag, da kan du også bli oppmerksom på kroppen og sinne ditt. Før du går på et møte kan du for eksempel kjenne etter at du faktisk står med begge beina på gulvet. Bli var underlaget mot føttene, du kan la vannet i vasken på toalettet renne over hendene dine, hold hendene en liten stund under vannet og kjenn. Du kan ta noen ekstra dype åndedrag.

I stedet for å løpe stressa til møtet, kan du gjøre disse små øvelsene for å bringe deg selv i balanse før møtet. Og de tar ikke lang tid og ingen andre ser at du gjør det. Kanskje høres dette rart ut, men du vil merke at det vil gi resultat i det at du er mer i balanse, og at du også blir mer tilstede på møtet. Du har kontakt både med kropp og sinn, er her og nå, og du er tilstede der du skal være.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.



Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *