Er du en god sjonglør

eller lar du deg stresse av alle oppgavene?
Her kan du lytte til teksten, mens du gjør noe annet 🙂

Belastende stress

Når stresset er der, og du kanskje har mange baller i lufta på en gang kan situasjonen du er i virke kaotisk og du kjenner at klumpen i halsen kommer fordi du ikke blir ferdig fort nok med det du er i til å rekke neste avtale. Dette er stress. Det gjenkjennes ved gråteklumpen i halsen, at du nesten ikke puster, at du i hodet vil være et annet sted enn der du er akkurat nå, at du bruker masse energi på å tenke “Å, kunne dette bare gå litt fortere”, “Hvorfor går det så tregt i den kassa?” “Må den fotgjengeren krysse gata akkurat nå?” “Å, er det enda mer mas fra samboeren om at jeg skal ordne noe”. Du spenner hver fiber i kroppen, blir anspent og du kjenner at du blir sint og lei deg på en og samme tid. Slikt stress er usunt.

Sunt stress

Det sunne stresset er derimot når du har mye å gjøre, men faktisk klarer å puste, klarer å le og smile, hvor du kjenner at du får positiv energi av alle gjøremålene og at du klarer å planlegge og håndtere alle ballene. Når du synes det er gøy det du gjør. Da kjenner du faktisk at du også har kontakt med deg selv, med kroppen din. Du klarer å sjonglere baller bare du ikke mister kontakten med deg selv, med din egen kropp.

Sjongløren

Å sammenligne seg med en sjonglør kan være et fint bilde på det å ha mange oppgaver som skal takles. Sjongløren må for det første trene på å sjonglere med ballene, først begynner han kanskje bare med to baller, når han takler det øker han på til tre, fire og fem, ja kanskje seks baller. Hele tiden må han ha kontakt med kroppen sin, og han må være konsentrert om hver eneste ball, og reagere slik at han ikke mister de. Når dette mestres står han smilende og sjonglerer akkurat som han ikke har gjort noe annet i hele sitt liv, men mellom hver sjonglering trenger han hvile. Han kan ikke stå 24 timer, en uke, en måned, eller flere år å sjonglere, av og til må han legge ballene ned, gjøre noe annet eller kanskje sove for å få krefter til å sjonglere ballene på nytt.

Bildet er tatt av Claudio_Scott fra Pixabay

Hvile

Slik er det med deg også. Du trenger også hvile. Kanskje du trenger å ta deg igjen hver gang en ball er landet. Kjenne på kroppen din, kjenne at du puster, kjenne etter hvordan du har det med deg selv. Har du kontakt med underlaget, med moder jord? Er du i kontakt med hele deg, med lufta du går i, bakken du går på, trærne, gresset, bladene på trærne, menneskene rundt deg, bilene, trikkene, bussene, er du rett og slett tilstede der du beveger deg? Akkurat der du er? Det er også å hvile, at du er i kontakt. At du kjenner på en helhet og kontakt mellom deg og omgivelsene. Da kan du hvile på bussen til neste gjøremål, da kan du gå en tur i skogen, trekke inn den friske luften, kjenne regndråper i håret, ta på et blad og kjenne hvordan det kjennes ut. Kontakte det som er rundt deg, se, lytt, kjenn, sanse med hele kroppen, bare være.

Øvelse

Hvis du vil kan du se for deg et tre når du gjør denne øvelsen, at du er et tre med sterke røtter som vokser frem fra jorda.

En øvelse for å komme deg ut av det negative stresset er å stå på gulvet, gjerne uten sko. Kjenne at fotsålene står på gulvet, bøy deg så sakte ned, sett deg helt ned på huk, legg håndflatene i gulvet, hvis du vil kan du legge deg helt ned på gulvet, kjenn at jorda tar i mot deg, begynn så å presse hendene mot underlaget og sakte, sakte reiser du deg opp, mens du dytter fra, når du er helt oppe tar du et dypt åndedrag, og kjenn hvor velgjørende denne øvelsen er på kroppen, på tankene, den roer ned, du får kontakt med omgivelsene dine, kontakt med jorda. Du kjenner på ro og fred.

Kontakt

Bildet er tatt av RitaE fra Pixabay

Det å ha kontakt med deg selv og dine omgivelser i det du gjør er så viktig. Da får du også med deg hva som skjer og husker bedre det du har gjort. Det er viktig å gi deg selv rom til å være hel, rom til å være i kontakt med deg selv og andre, gi deg selv tid til å sanse. Sanse det du er i akkurat nå. Det er da du får bukt med stresset. Det å gjøre ting som du har glede av og som hjelper deg til å komme i kontakt med ditt indre og gjøre deg vel, det kan være å skrive, dikte, male, tegne, fotografere, spille musikk, danse og sikkert mye mer. Spør deg selv hva du har behov for, lytt til behovet og sett av tid til det. Så vil du føle deg mer tilstede.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *