Tilstedeværelse, her og nå

Bytt ut ord og bli mer tilstede.
Her kan du lytte til teksten

Å være tilstede, har blitt en slags frase som mange snakker om igjen og igjen, det er viktig å være tilstede her og nå, oppleve det livet som leves akkurat nå, men det er ikke bare en frase, det er en frase med sannhet. Og det er vel derfor “frasen” blir gjentatt så mange ganger. Så hva gjør vi for å være tilstede her og nå? Dette er et tema som opptar meg som terapeut og som privatperson.

Det er mange som sliter med tilstedeværelse, og da følger også gjerne stress med, usunt stress. Det kan faktisk bli stressende i seg selv å gå rundt og tenke at nå burde jeg være tilstede her og nå, mens tankene er alle andre steder, bekymringer for fremtiden og for fortiden. Det er så utrolig mye som er i tankene, og de tankene er ikke her og nå. Likevel er du her og nå, med kroppen din, med føttene dine, med hodet ditt, men du merker det nesten ikke fordi du lar tankene ta styringen og blir med dem hvor de er. Du styrer ikke bevisst over tankene dine.

Du har en fortid og du har en fremtid på livslinjen din. Den grønne streken skal illustrere livslinjen. Akkurat der hvor du er nå, er her og nå. Og tilstedeværelse. Tankene kan likevel være i fortiden eller i fremtiden.

Når jeg tegnet tegningen over, var jeg tilstede i det jeg gjorde, jeg tenkte på det jeg gjorde. I forkant til tegningen fikk jeg en idé om at jeg skulle illustrere med en tegning. Når jeg sitter her og skriver nå, er det at jeg fikk idé og tegnet tegningen allerede fortid, og jeg har mulighet for her og nå og tenke på tegningen om den for eksempel er god eller dårlig. Når jeg nå sitter her og skriver går tankene mine også inn i fremtiden, og jeg tenker “vil leseren synes tegningen er god? Er det jeg skriver forståelig?” Altså i mitt “her og nå” går tankene både til fortid og fremtid, samtidig som jeg skriver. Jeg tenker at det å være klar over og bevisst hvor tankene går om det er til fortid, nåtid eller fremtid er tilstedeværelse her og nå.

Når du tenker at du burde være tilstede her og nå, eller nå jeg være tilstede her og nå, legger du på deg selv en byrde og fordømmende holdning overfor deg selv ved ordene burde og må. Du er faktisk tilstede. Det er mye mer positivt og mindre stressende å si til seg selv at; –jeg er tilstede her og nå, selv med alle mine tanker om fortiden og fremtiden.

Begynn å bytte ut ord som burde, må og skulle vært med ord som jeg er, jeg vil, jeg får til det, jeg er her og nå, jeg lytter, jeg ser, jeg lukter, jeg smaker. Du vil merke at du får en mer positiv holdning til det som faktisk er her og nå, og kanskje merker du en større tilstedeværelse. Tilstedeværelsen kommer når du sier til deg selv – Jeg er her og nå tilstede… Bruker du positive fraser i stedet for skyldbetyngende dårlig samvittighets fraser, så vil du føle deg mer tilstede. Prøv selv!

Det gjelder å nyte de øyeblikkene som du har. Du ER her og nå, du ER tilstede!

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *