Å være tilstede

Du kan bli skikkelig stresset om du ikke er tilstede i øyeblikket.
Her kan du lytte til teksten.

I går skjedde det noe rart, jeg hadde avtalt å møte kona mi på den faste møteplassen etter jobb, og jeg satte meg i bilen og kjørte dit, men så var det det at tankene mine begynte å tenke på en situasjon, eller jeg forestilte meg en situasjon og jeg var så låst inne i denne forestillingen at jeg var der og ikke der jeg skulle være, så jeg kjørte rett forbi henne, og oppdaget det ikke før mobilen ringte og hun sa “Du kjørte rett forbi meg”. Heldigvis hadde jeg ikke kommet så langt, men jeg skvatt litt, og jeg skammet meg over å være så opptatt i egne tanker at jeg kunne kjøre forbi. Jeg var absolutt ikke tilstede. At mobilen ringte brakte meg til her og nå igjen.

Bildet er tatt av Veronica Martinez fra Pixabay
Alt annet forsvinner liksom når du sitter der i egne tanker.

Glemmer du deg bort du også, er du et annet sted enn der du egentlig er?

Har du hatt det slik du også? Jeg tror det. Og når du kjenner på mye stress, da kan det være at du har det slik, at du begynner å glemme avtaler, at du begynner å glemme hva du skulle kjøpe på butikken, at du stadig må sette på påminninger på mobilen for å huske. Det er litt kipt. Det er jo ikke slik du vil ha det. Og du vil i hvertfall ikke kjenne på den skammen som oppstår i kjølvannet av å ha glemt en avtale. Kanskje er du stram i magen også, det spenner seg, og du kjenner på en gråteklump i halsen som kommer og går. Du kjenner kanskje på sinne også, blir sint bare noen forstyrrer deg, eller spesielt hvis de påpeker et eller annet som du skulle ha husket på.

Det er slik stress er, og det er av dette du blir sliten, og det er i dette du tenker at du skal være sterk og klare alt alene. For det er jo ingen andre i hele verden som vet hvordan du har det. Så kommer kanskje den dagen du innser at du fikser det faktisk ikke alene. Det har gått for langt.

Det var slik i går for meg, men jeg har varsellampa langt fremme og er trent til å ta signalene, så jeg bringer meg tilbake til her og nå, kjenner etter hvor jeg har føttene mine og hendene mine og pusten min. Og så er jeg tilbake og tilstede for kona mi. Den tenke tanke bobla som jeg befant meg i klarer jeg å legge bort. Og kroppen min slapper mer av når jeg har brakt meg selv tilbake til her og nå.

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay
Det er kun et punkt på jorden du befinner deg på hvert øyeblikk du lever. Og da kan det være fint å være tilstede akkurat der. Selv om du drømmer om å reise til andre steder.

Slik vil det være for deg også, dersom du klarer å være tilstede akkurat der du er. Faktisk akkurat på det geografiske punktet der føttene dine er, der rompa de er i stolen. Når du er der, da faller du på plass i deg selv.

Sammenheng mellom snakk og kropp

Når en klient i terapirommet prater i vei om sine problemer, og i praten åpent prøver å finne en løsning på problemet, blir hun overrasket når jeg for eksempel kommenterer hva hun gjør med hendene sine når hun forteller. Hun ser ikke at det er noen sammenheng mellom det hun forteller og de gestene hun gjør med hendene mens hun prater, men intensjonen med å kommentere bevegelsene er å bringe henne til her og nå. Hva gjør hun akkurat her og nå? Hva kjenner hun på her og nå? Hvordan er det med følelsene her og nå? Fordi det er øyeblikket som er så viktig. Det er øyeblikket som betyr noe. Øyeblikket er alt, favner alt. For livet er i øyeblikket. Livet er ikke i fremtiden akkkurat nå. Vel, du ser for deg hytteturen til helgen, og du vet med deg selv at du er ganske sikker, 99,9% sikker på at til lørdag er du på hytta, men det er ikke der du lever akkurat nå. Du lever der du sitter og leser dette. Du lever heller ikke i alle de øyeblikkene du har hatt tidligere i livet. Jo, du var der du er for fem minutter siden også, men det øyeblikket er over. Så det helt bevisste, det virkelige, det er der du er nå. Og det som er så merkelig ved å være tilstede her og nå, og altså oppleve øyeblikket, er at de vanskelige tankene og følelsene blir satt til side. Blir satt på vent, eller blir skrudd av helt.

Bestem deg for å ta kontroll over stresset ditt

Det er først i her og nå at du kan bestemme deg for å ta kontroll over stresset ditt. Bestemme deg for å la tanker og bekymringer for fremtiden fare, for du lever ikke foreløpig i fremtiden. Og du lever heller ikke i fortiden. Naturligvis vil tanker og følelser komme å gå, men har du lært deg tilstedeværelse så står du mye sterkere til å ta kontroll over de vanskelige tankene, følelsene og bekymringene dine.

Her er en video hvor jeg forteller deg hvordan du kan bringe bevisstheten din til her og nå.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *