Har du en negativ kritiker? Da har du også en positiv kritiker!

Velg heller den positive kritikeren, ros deg selv og få god selvtillit og selvfølelse!

Bli oppdatert på blogginnlegg og nyheter

Har du tenkt over hvordan kroppsholdning du har når du er fanget av den negative kritikeren som sier at du ikke er god nok? Og motsatt hvordan kroppsholdning har du når du er i forbindelse med den positive kritikeren? Den kritikeren som sier at du er bra nok akkurat som du er. Hvilken av kritikerne vil du være sammen med? Den negative? Eller den positive? Jeg gjetter på at det er den positive.

Det er så lett å gi seg selv  negativ kritikk, som «det gjorde jeg ikke bra nok», «hva vil andre si », «Det var dumt av meg». «Det jeg sa den gang, det skammer jeg meg skikkelig over».

Det sitter en negativ kritiker på skulderen til en og hver av oss. Kritikeren dømmer oss. Vi driver på med selvfordømmelse. Og mange vonde tanker og følelser kan dukke opp i kjølvannet av det.

Snur vi derimot tankene til det motsatte, og sier til oss selv at vi er gode, så får vi det også bedre med oss selv. Vi kan for eksempel si at «Jeg er kjempegod, dette klarer jeg helt sikkert!».  «Jeg er god nok som jeg er, hvis andre skulle mene noe annet så blåser jeg langt i det!» , “Jeg står stødig, det er ikke lett å vippe meg av pinnen”.

Det handler om å snu negative tanker om til positive tanker. Rette opp kroppen og se opp i stedet for å dra hetta over hodet og se ned. Kroppsholdning er viktig for selvfølelsen. Rette seg opp og se utover, ikke bare falle sammen og se innover. Se ut på verden og vite at her er du, og du er midt i verden, og du er god nok som du er.

Hvordan skal du begynne å gi deg selv positiv feedback? Da kan du kanskje starte med å stille deg spørsmålet:

“Hvis jeg trodde på at jeg var helt OK, og god nok som jeg er, hva kunne jeg da fortalt meg selv hver eneste dag?” (https://www.rosendahlcoaching.dk/stop-din-tvivl-og-bekymring-om-du-er-god-nok/)

Jeg kunne for eksempel sagt til meg selv at jeg er god nok som jeg er, og det er meg jeg vil være.

Øvelse for å kjenne forskjellen på negativ og positiv selvkritikk:

Stå på gulvet, se ned i gulvet og gå som om du er skikkelig tynget av den negative selvkritikeren, etterpå retter du deg opp og går som du er oppløftet av den positive kritikeren som har gitt deg masse ros på at du er god nok som du er og at det er bra nok alt det du kan.

Kjenner du forskjellen?  Hvis du vil føle deg positiv og glad, med masse positiv energi, så start å gi deg selv ros! Det er ikke flaut, ros deg selv opp i skyene, og du vil antageligvis også bli et mye mer positivt menneske.

 

Jeg har begynt å samle motivasjonssitater her: https://no.pinterest.com/bragergestaltterapi/motivation-quotes/

 

 

 

 

Skriv deg på listen og bli oppdatert hver gang det kommer et nytt blogginnlegg eller en nyhet om aktiviteter som drives av Brager Gestaltterapi.

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *