Ta vare på mellomrommene

Det å ta vare på seg selv i mellomrommene kan være med på å forebygge at du ikke blir utslitt
Her kan du lytte til teksten

Tar du vare på mellomrommene dine? Vet du ikke hva et mellomrom er? Det er rommet som du har mellom alle gjøremålene dine. De små pausene som kommer hver gang du er ferdig med en av oppgavene dine, eller når du selv tar deg tid til et mellomrom og lager det selv.

Selv hester kan trenge en pause, et mellomrom hvor de kan få tatt seg inn igjen.
Foto: Eli Brager

Mellomrom er en god ting, det er godt at det finnes mellomrom, et rom hvor du kan trekke pusten før neste oppgave. Et rom for deg selv, et rom som du kan fylle med akkurat hva du vil. Det finnes mange forskjellige mellomrom, det kan være den lille toalettpausen i en travel arbeidsdag, eller den større søndagspausen hvor du tar deg en tur i skogen, eller koser deg sammen med familie og venner. Mellomrommene i ditt liv er dine muligheter til å slappe av litt. Falle ned i deg selv, ta deg inn. Og du finner disse mellomrommene overalt, bare du har øye for dem.

Når du for eksempel har det veldig travelt på jobb, og du må på toalettet, hvorfor ikke benytte den sjansen til å ta noen ekstra dype åndedrag, kjenne at vannet renner over hendene dine når du vasker dem, kanskje lukke øynene i 30 sekunder? Det er ofte de små tingene som skal til for at du ikke skal slite deg ut.

Det blir slitsomt når hjernen løper foran kroppen

Når hjernen alltid løper foran kroppen, da blir du sliten. Når det er mange krav til deg som du skal fylle, da holder du på med maraton løp, du løper fra den ene oppgaven til den andre og du merker ikke at det sier stopp i kroppen. Før det plutselig en dag sier alvorlig stopp.

Dersom du klarer å få øye på og bruke de mellomrommene som faktisk finnes til å ta deg litt inn igjen, så ville det kanskje hindre at du ble utslitt. Så trykk på pauseknappen og gjør noe annet en liten stund.

Trykk på pauseknappen innimellom og finn ditt mellomrom! Viktig for helsa!

Oppgaver for å bli bevisst mellomrommene dine

  • Tenk over hvor dine mellomrom er, hvor dukker de opp i din hverdag? Skriv gjerne ned tanker om hva du kan gjøre for deg selv i dine mellomrom.
  • For å bli enda mer bevisst mellomrommene dine, og ikke fokusere kun på objektene, altså alle oppgavene dine, kan du ta å fotografere mellomrom ute. Når du går til jobb eller fra jobb, ser du motiver, men hva om du ser litt til siden for motivene, og ser på det som er i mellom. Hva ser du da? Kan du se mellomrommene i din egen hverdag?
  • Lag deg et mellomrom på to minutter, still inn tiden på mobilen slik at den ringer når de to minuttene har gått. Lukk øynene og konsentrer deg om pusten. Kanskje får du lyst til å ta en liten nap, så gjør det. Hva skjedde når du gjennomførte to minutters hvile? Hvordan følte du deg etterpå?
  • Ta to minutter, men fyll tiden med ti knebøy og ti armsving som om du går på ski, ti knebøy og ti armsving, helt til to minutter har gått. Hvordan kjente du det? Gjorde det deg mer opplagt?

Dette er fire øvelser som du fint kan få inn i hverdagen din, det er ikke så veldig mye som skal til for å få en avveksling fra alle gjøre og må jobbene. Det er heller ikke så mye som skal til for å gjøre noe som er godt for kroppen, som enten å lukke øynene litt, eller å få opp blodomløpet. Gjør det du synes er best for deg der og da. Ta deg tid til det, etterhvert skal du se at du finner glede i å ta vare på mellomrommene dine.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du er unik!
Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *