Prøver du å luske deg unna?

Det kan være bedre for deg selv å stå i situasjonen, få klarhet i dine følelser og i dine behov og faktisk gjøre noe med det.
Her kan du lytte til teksten.

Har du lyst til å flykte i stedet for å ta tak i deg selv? Er du vant til å flykte? Er det et mønster som går igjen hos deg?

Det er mye vi kan ha lyst til å flykte fra. Det er ikke uvanlig. Det handler om at vi havner opp i situasjoner som vi absolutt ikke liker, eller at vi har tatt på oss en forpliktelse som etterhvert kjennes tung. Eller du kan kjenne at du er i et forhold som kan føles kvelende og som du får lyst til å flykte fra.

Å flykte er å ta halen under beina og løpe, gjemme seg et sted som ingen ser deg.

Hva slags følelse vil du sitte med da?

Lettelse? Skam? Dårlig samvittighet? Kanskje alle tre samtidig? Og lettelsen vil den egentlig være så positiv? Skammen gjør vondt, og dårlig samvittighet er vel heller ikke den beste følelsen i verden?

Å bli i situasjonen

Spør deg selv: Hva vil gi meg gode følelser? Og en følelse av mestring og økt selvtillit?

Det er bare du som kan gjøre noe med ditt liv og de situasjonene som du havner opp i, eller som du er i. Det er liten hjelp i å flykte, da minsker du bare selvfølelsen din og gjør livet surt for andre som kanskje faktisk har trodd på deg. Vil du virkelig det? Kanskje det er bedre å bli, men å gjøre noe for å få det bedre.

Så hva gjør du når du velger å bli i situasjonen?

  • Finn ut hva du føler
  • Finn ut hvilke behov du har, hva trenger du?
  • Spør deg selv hva du kan be deg selv om og hva du kan be andre om for å få dine behov dekket.

Hvilke følelser kjenner du på?

Det er ikke lett å være trist og ikke vite hva du skal gjøre med det.

Kjenner du på mindreverdighetsfølelser? Føler du deg tilsidesatt? Føler du deg oversett? Er du på leit etter hva rollen din egentlig er? Er du frustrert? Føler du at du ikke blir hørt, ikke sett? Kjenner du på sinne og avmakt?

Behov

Når du har funnet ut mer om hva du føler, kan du gå videre og finne ut av behovene dine. Det du føler og kjenner på i situasjonen har klart sammenheng med de behovene du har. Antagelig er det noen udekkede behov tilstede. Dersom du kjenner på avmakt og at du blir liten i situasjonen og nesten forsvinner helt, så kan det være at behovet ditt er å ta mer plass.

Når du har fått avklart behovene dine, spurt deg selv om hvilke behov du har i den situasjonen du er i? Kan du spørre deg selv om det er noe av dette du kan snakke med den andre/ de andre i situasjonen om. Er det noe du kan be dem om? Du kan også spørre deg selv om det er noe du kan be deg selv om for å få dine behov dekket.

Dette er en fin illustrasjon på gleden ved å ha sine behov dekket. Hvis du føler at du er lite hvert, at du ikke er akseptert, at du strever med å finne din rolle i din situasjon, at du blir satt til side o.s.v. så blir du som de sure fiskene. Har du god selvfølelse og kjenner deg verdifull og akseptert, da blir du mye blidere.

Ta ansvar og du tar mer plass

Bare ved å gjøre dette, tar du mer plass, du tar ansvar for dine egne følelser, men også for andre i situasjonen fordi du avklarer, så ingen slipper å gå å lure. Du sto i en rolle hvor du følte deg for eksempel tilsidesatt, nå har du avdekket følelsene dine i forhold til dette og du har blitt klar over de behovene du har for ikke lenger å føle deg tilsidesatt. Du har snakket både med deg selv og de andre, og nå har de negative følelsene dine endret seg. Antagelig kjenner du på en god selvfølelse, større engasjement og positivitet, du kjenner deg gladere og mer optimistisk. Du har stått på dine egne ben og avklart og tatt plass i situasjonen. De andre kan kjenne seg trygge i forhold til deg, og de vet at de kan snakke med deg og ha deg med på laget. Og du kan kjenne deg trygg i forhold til dem.

Konklusjon

Konklusjonen er; ikke flykt, observer situasjonen, finn ut hva du føler og hvilken rolle du har, ut fra dette finner du hvilke behov du har for å få den rollen du ønsker og som vil endre negative følelser til positive følelser, spør deg selv om hva du kan be deg selv om for å få dette avklart, og spør deg selv hvem du kan snakke med i situasjonen for å få dette avklart.

Artikkelen er skrevet utfra “dansegulvet” et kommunikasjonssystem for å finne ut av følelser og behov og hva man gjør for å dekke behovene. Se http://ivk.no, senter for ikkevoldskommunikasjon.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du er unik!
Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *