Tilstedeværelse

Å oppdage at det vonde forsvinner når du er tilstede i øyeblikket.
Her kan du lytte til teksten.

Hei, jeg har sikkert spurt deg om dette tidligere, men er du tilstede i øyeblikket? Det er så utrolig viktig! Det kan nesten virke som det har blitt et slags mantra, øyeblikket, oppmerksomhet og tilstedeværelse, men la det være det, la det synke inn, for det er i øyeblikket at livet leves. Livet er her og nå.

Jeg leste her i “Kamerakuren” boka til Dr. Torkil Færø, at depresjon kan sies å være kvernende tanker om fortiden, mens angst er kvernende bekymring om fremtiden. Og ja, jeg har levd noen år, har en del livserfaring på godt og vondt, blitt Gestaltterapeut og hatt klienter siden januar 2017. Og jeg kan vel si meg enig. Jeg kjenner det igjen i mitt eget liv, og jeg kjenner det igjen i klientenes liv. Når jeg får inn klienter som sier de har angst, så er det en bekymring og en usunn redsel for fremtiden. De vet ikke hva som skjer, og disse bekymringene, den usunne redselen og de stadig kvernende tankene genererer angst. Og den angsten kan bli så kraftig at de mister kontakten med grunnen, mister kontakten med bakken, mister kontakten med andre mennesker, mister kontakten med seg selv. Angsten er vond, slem og vanskelig.

Depresjonen kan bli dyp, den er også vond, den kan inneholde forskjellige ingredienser som skam, dårlig samvittighet, “jeg er ikke noe verdt”-tanker, “livet har ikke mening”-tanker, “jeg orker ikke dette mere”- tanker. Alle disse tankene generer vonde følelser, og den deprimerte ser ikke utover, men innover og beskylder seg selv for alt vondt og fælt i hans/hennes verden.

Her har jeg prøvd å illustrere symptomene på depresjon og angst og det motsatte som er en person som ser lyst på livet. Pilene betyr at den blå horisontale streken kan skyves opp og ned ettersom du lar angsten eller depresjonen få større plass eller mindre plass. Får de negative tankene og bekymringene mindre plass, så vil personene som ser lyst på livet vokse. Og det er i bunn og grunn deg selv som bestemmer det.

Og så skal jeg fortelle litt om det rare som skjer når klienten, enten med angst eller depresjon oppdager at i øyeblikket, nettopp nå så var det plutselig ingen plager, det ble et øyeblikk med fred, kanskje det til og med var glede i øyeblikket over å oppdage at tankene og bekymringene plutselig var borte en liten stund, kanskje bare brøkdelen av et sekund, men de var borte. Fred et sekund.

Er du klar til å klatre? Begynne å bestemme hvor du skal plassere føtter og hender, ja hele kroppen og tankene? Vil du skyve tilstedeværelseslinja oppover, slik at den autentiske deg kommer mer og mer frem?

I Gestaltterapien bruker vi terapeuter å legge merke til hva som skjer i øyeblikket, vi kan for eksempel legge merke til et lite smil, og så påpeker vi det. “Akkurat nå så jeg at du smilte, hva skjedde med deg nå da du smilte?” “Kjente du noen bekymring da?, eller vonde tanker?” De fleste svarer at “Nei, akkkurat nå når jeg smilte så var bekymringene og tankene borte”. Hmmm, merkelig, så alt det vonde er ikke der hele tiden altså.

Hvis du for eksempel lager mat og følger en oppskrift, så er du konsentrert om det, og tankene og bekymringene må bli lagt til side, ellers klarer du ikke å lage den maten. Det er så viktig å kjenne etter og oppdage at akkurat i øyeblikket er du tilstede.

Det å finne gjøreting som tar deg bort fra bekymringer og vonde tanker er viktig, finne noe som engasjerer. Dette behøver ikke være store ting, det kan være små ting. Alt fra å kjenne at du står på gulvet, til å ta bilder med mobilen eller et annet kamera. Mobilen har de fleste med seg så og si overalt, i stedet for å sitte å glane på den, så kan du jo bruke den. Si til deg selv at i dag skal jeg ta minst ti bilder med mobilen, av akkurat det som faller meg inn. Og så gjør du det. Da kan det hende at du oppdager at når du ser etter motivene er du mer tilstede og de negative tankene og bekymringene må vike litt, når du faktisk tar bildet er du fullt konsentrert og tilstede, og at du får lyst til å se på bildet i etterkant, kanskje bearbeide det litt, og kanskje legge det ut på nett, eller vise det til noen du kjenner. Eller at bildet er til glede for deg selv. Under denne prosessen har du kanskje oppdaget at de negative tankene og bekymringene har veket noe til side.

Jeg sier ikke her at dette er en lettvint løsning for å få bukt med depresjon og angst, men det jeg sier er at det er en mulig vei for å jobbe med seg selv for å få mer kontroll over de negative tankene og bekymringene. Kanskje kommer du i kontakt med nysgjerrigheten, leken, gleden, tilstedeværelsen i deg selv. For den positive energien din er der den også, den bare venter på å bli tatt frem.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Du er unik!

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *