Ta styringen over redselen

Det er ikke greit å gå rundt med bekymringer og redsel
Lytt til teksten

Det er ikke lett å kjenne på redsel og bekymringer. Mange mennesker gjør nettopp dette, spesielt i dagens samfunn. Som terapeut møter jeg mye av dette, flotte, fine mennesker som får livet sitt begrenset fordi tanker og følelser om at ditt og datt av forferdelige ting kan skje hvis hun eller han sier ja til å bli med på det. Det kan være så enkelt som å være redd for å gå på butikken til å være redd for å fly. Og redselen kan sitte i forestillinger om alt fra -hva vil andre tenke om meg, når jeg møter mennesker. Til -tenk om angsten skulle dukke opp om jeg blir med på den turen? Hva vil skje da? Altså angst for angsten. Det blir dobbelt så mye angst.

Livet blir begrenset

Utfallet blir det samme om du tenker det ene eller det andre, livet ditt blir begrenset. Det er bedre å bli i leiligheten alene enn å gå på butikken, det er tryggest, for da treffer jeg ingen som kan mene ditt og datt om meg, eller det er tryggest å være hjemme fra den turen for da slipper jeg å håndtere tankene og bekymringene om at jeg skal få et angstanfall på den turen.

Forestillinger

Et eksempel på en tenkt situasjon: Tenk deg at du er mor eller far til en liten baby, plutselig blir du engstelig for å kjøre bil. Forestillingen om at du kan komme til å kollidere og skadet babyen er grunnen til at du helst ikke setter deg i bilen med babyen og kjører. Du ser for deg en kollisjon, sykebiler og det hele, og du ser for deg din egen følelse av fortvilelse dersom ulykken skulle være ute. Du begynner å finne på all verdens unnskyldninger for ikke å dra noe sted i bil. Forestillingene dine genererer en diger stram klump i magen når tidspunktet for å kjøre bil nærmer seg. Du er på vei til å utvikle angst for å kjøre bil. Den angsten er ikke noe du bare har, du er ikke født med den, den er blitt påført. Dine negative forestillinger er med på å utvikle din angst.

Det er ikke så lett for andre som ikke har det slik å forstå at det faktisk kan være skummelt for noen å gå på butikken, dra på en tur, sove over et annet sted enn vanlig, fly eller å gå ombord i en stor båt som danskebåten. Eller som i eksemplet over at du er redd for å kjøre bil, spesielt sammen med en baby eller andre.

Hva gjør vi med den begrensende angsten?

Så hva gjør vi med denne angsten som kanskje kommer snikende i forkant av en hendelse som du skal delta i?

Bare en liten forklaring på hva som skjer. Hvis du ser for deg at du er tørst og vil drikke et glass vann. Hva gjør du da? Jo, du kjenner først at du er tørst, behovet ditt blir å gå på kjøkkenet, finne deg et glass, gå til springen som gir deg deilig rent vann, sette glasset under vannstrålen, ta det fylte vannglasset til munnen, drikke og kjenne det gode, kalde vannet gjøre deg godt og dekke behovet ditt når du svelger det. Du setter så fra deg glasset utørst på benken og går tilbake til det du holdt på med. Dette er å ha kontakt med behovet ditt, du var tørst og du gjør noe med det slik at ditt behov for å slukke tørsten blir utført.

Dersom du holder vannglasset i hånden, men ombestemmer deg og ikke drikker vannet fordi tanken på at vannet kan være forurenset hindrer deg, da bryter du kontakten med behovet ditt. Da legger du ditt virkelige behov tilside. Det blir en sperring i kontaktsyklusen, du må snu og velge å slukke tørsten på en annen måte. Kanskje går du til kjøleskapet og tar en usunn Cola i stedet. Selv om vannet var helt friskt, du hadde kun en vrangforestilling om at det var dårlig.

Vrangforestillinger

Dersom du har behov for å handle mat og gjerne skulle gått på butikken, men er redd for å gå fordi du er redd for å møte mennesker som du tenker vil tenke stygt om deg, da er du på vei til å bryte av det som virkelig er behovet ditt, nemlig å handle mat og få den i hus. Du vet ditt behov, men du klarer ikke å gjennomføre det og prøver å finne andre måter å dekke behovet på. Det som stopper deg er forestillingen din, tanken på at folk ikke liker deg og tenker sånn og slik om deg. Dette er en ren forestilling, det logiske er at det er ingen som vil tenke rart om deg, og hvis noen gjør det, så får du absolutt ikke vite det. Da er det ikke ditt problem. Likevel sitter denne forestillingen i deg. Og da tenker jeg at her er det underliggende ting som gjør at du har denne forestillingen.

Når vi har slike vrangforestillinger så er det kanskje noe som er blitt påført underveis i livet, en eller annen gang.

Jeg har for eksempel blitt påført å være redd for hoggorm. Jeg hørte det gang på gang som liten, -se hvor du setter føttene dine, så du ikke tråkker på en orm. I underliggende betydning ; den kan bite deg, og da blir du forgiftet, og da kan du dø. Jeg har fortsatt å gå i skogen, men ser alltid etter om det skulle ligge en på min sti. Nå når jeg har lest en del om ormer, og som oftest har kamera med meg på skogstur, har jeg økt kunnskapen min og begynt å danne meg en ny forestilling som går ut på å faktisk treffe på en, slik at jeg kunne ta bilde av den. Og forestillingen om å få et fint bilde av ormen legger den gamle forestillingen til side. Jeg skifter ut den negative forestillingen som tidligere la begrensninger på meg til en positiv forestilling hvor jeg heller føler positiv spenning og nysgjerrighet.

Å skifte ut negative forestillinger med positive forestillinger

Det å håndtere angst har altså noe med å skifte ut de negative forestillingene våres med positive forestillinger. Se heller for deg at du kanskje vil treffe et hyggelig, smilende menneske i butikken, tenke på deg selv som at du er verdt å bli gitt et godt smil. Se for deg at det skal bli hyggelig å kanskje treffe en du kan slå av en prat med. Tenk på at du er verdifull.

Når du skal på den turen hvor du er så redd for å få et angstanfall, så håndtere angsten ved å se for deg at den turen du er invitert med på helt sikkert blir kjempe fin, se for deg koselige hendelser sammen med vennene dine, se for deg alt fint du får oppleve, se for deg at du er glad og fornøyd og at du ikke får noe angstanfall der, at du koser deg sammen med vennene dine.

Det krever øvelse å begynne å se for seg positive forestillinger i stedet for negative, men det er vel verdt et forsøk. Se for deg at du skal kose deg med vennene, barna dine, kjæresten eller samboer på de utfluktene som dere har lyst til å gjøre. Se for deg at dere ler og prater, at dere opplever nye steder, eller om du er ute og kjører bil med babyen din at du tenker at det er koselig å dra på biltur. Det krever øvelse å ikke være redd, å ikke bekymre seg for ting som kan skje, dersom du gjør det eller det.

Du er sjefen

En ting er å skifte ut negative forestillinger med positive forestillinger, men en metode til er å tenke at det er du som er sjefen. Du er sjefen over alle dine tanker og forestillinger, dermed er du også sjefen over de følelsene som oppstår når du tenker en tanke eller forestiller deg noe. Du kan derfor ta følelsen som er generert og som du kjenner som en klump i magen eller forestillingen som har laget denne klumpen, late som du setter den på en stol og så rett og slett føre en samtale med den. Si at du vil skifte den ut med en positiv følelse, en positiv forestilling. Og så kan du kjenne etter hva som skjer inne i deg når du sier det. Eller du kan ta to puter i forskjellige farger, den ene representerer angsten din og alle de negative forestillingene og den andre representerer det motsatte tankesettet, alle positive forestillinger og positive følelser. Hvis du legger putene ved siden av hverandre på gulvet, så stå ved den med negative forestillinger, hva kjenner du på da? Still deg så ved den med positive forestillinger, hva kjenner du på da?

Hva du forestiller deg og tenker gjør noe med deg. Prøv å kjenne på forskjellen i ditt følelsesliv om du tenker positivt eller negativt.

På din sjels himmel, er du selv solen! (Sanskrit)

Sunn redsel

Helt til slutt vil jeg nevne at noe redsel er bra å ha. Alle er vi født med en naturlig skepsis til ting og tang. For eksempel: Vi krysser ikke en trafikkert gate på rødt lys, vi kan være skeptiske til å bli krigs-reportere, vi kan ha sommerfugler i magen før en eksamen, vi behøver ikke sitte på i bil eller på sykkel med en full person. Det kan være helt greit å låse døra. Noe er det faktisk greit å være redd for, en sunn skepsis eller redsel som hindrer oss i å gjøre ting som kan skade oss selv.

Derimot når angsten er irrasjonell, når den er ulogisk, når den setter begrensninger på livet, da er det på tide å ta styringen over den.


Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *