Å være tilstede med hele deg

Litt flaut å ikke få med deg samtalen?
Her kan du lytte til teksten.

Training your mind to be in the present moment is the number one key to making healthier choices.

Susan Albers

Er du oppslukt av dine egne tanker og idéer? Fylles hjernen av alt ditt også når du snakker med en annen? Hvordan er det med tilstedeværelsen?
Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

Det har hendt og det kommer antagelig til å skje igjen at du ikke har fått med deg hva en annen har sagt til deg. Det er flaut, fryktelig kjedelig, og skaper en følelse av skam og skyldfølelse overfor deg selv. Det å ikke få med seg ting som blir sagt kan sette deg inn i kinkige situasjoner og du kan få et stort problem med å forsvare deg selv fordi du faktisk har mistet så store deler av innholdet i en samtale at du har null muligheter for å gjengi det som ble sagt.

Klarte du ikke å følge med? Kanskje ikke så rart hvis du bare er inne i din egen boks?
Bildet er tatt av M K fra Pixabay

Puh, sånt er ille. Du kjenner på skam, skyld og at du er en håpløs person. Du begynner å stille deg selv spørsmål om det er noe galt med din hukommelse, og du kan begynne å hylle deg inn i negative tanker om deg selv. Bekymring for din egen mentale helse. Finnes det en vei ut? Er det noe du kan gjøre for å unngå å falle i denne “får ikke med deg”- fellen?

Å komme ut av boksen

Ja, tenker jeg, det er noe du kan gjøre for å komme ut av din egen boks og bli oppmerksom. Og du har allerede begynt ved å lese dette og ved at du faktisk har blitt oppmerksom på at du har det slik at du av og til ikke får med deg det som blir sagt. Det er først når du blir ordentlig oppmerksom på ting at du kan begynne å jobbe med det.

OK, du har faktisk blitt oppmerksom på at det er ikke alt du husker fra en samtale. Du vet også at du har utrolig mye å gjøre for tiden, og du har en del bekymringer, og mange tanker i hodet så og si samtidig. Det er mye som skjer i livet ditt og mye å ta stilling til. Det å følge med på samtaler er faktisk vanskelig fordi hjernen din hele tiden jobber med andre ting som angår deg.

Å legge til side

Med oppmerksomhetsøvelser som i mindfullness, kan du trene opp varheten og oppmerksomheten for det som skjer både i deg, rundt deg og med den personen som du snakker med.
Bildet er tatt av John Hain fra Pixabay

Oppmerksomhet og det å legge egne tanker og følelser til side kan øves opp ved hjelp av meditasjon og når du er sammen med andre mennesker. Ja, i alle dine daglige gjøremål. Du kan øve opp din nysgjerrighet på andre. Stille spørsmål, vise interesse. Det handler om å gjøre noen grep som vil øke din tilstedeværelse. Innenfor gestaltterapien kaller vi dette for fenomenologi, vi er oppmerksom på de fenomenene som oppstår med den andre personen, med deg selv og mellom dere. Og vi kaller det “bracketing” når vi legger tilside egne tanker og følelser for helt og holdent å konsentrere oss om den andre personen, det som skjer i mellom og hva som skjer med deg selv når du er sammen med den andre. Du behøver ikke være terapeut for å øve opp dette, et hvert menneske vil ha igjen for å øve opp tilstedeværelse. Det vil også gi livet en dypere bunnklang enn kun å være opptatt av seg selv hele tiden.

Mindfullnessteknikker er gode øvelser for å øke oppmerksomheten og tilstedeværelsen. Du lurer kanskje på hva mindfullness er? Det er jo så mye prat om mindfullness, i gestalt snakker vi også om awareness, eller varhet. Det handler igjen om oppmerksomhet. Det å være mindfull er å være tilstede i det du gjør akkkurat nå, det å ha awareness, er å ha oppmerksomhet og en varhet for det som skjer her og nå. Dette kan trenes opp i dagliglivet, inkluder tilstedeværelse i alt det du gjør. Naturligvis kan du sette av tid til meditasjon, for eksempel være oppmerksom på pusten, la tanker bli til skyer som seiler forbi, og gå tilbake til pusten igjen, men du kan også ta det inn i hverdagen. Vasker du opp, kan du bli oppmerksom på det varme vannet og hvordan det kjennes mot huden, går du på en vei kan du rette oppmerksomheten mot føttene og hvilket underlag du beveger deg på. Er det grus, asfalt, snø? Lytt til lyder rundt deg, hva hører du?

Og når du har en samtale med noen, så øv deg på å være tilstede, hva blir sagt, legg ditt eget tilside. Vær rett og slett tilstede. Ved å implementere oppmerksomhet i dine daglige oppgaver, der du er, vil du merke at du blir helere og mer engasjert med hele deg. Kanskje hvert å prøve?

Her er lenke til en god mindfullness app:

Iphone: https://apps.apple.com/us/app/the-mindfulness-app/id417071430

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.lichtenstein.mind.en&hl=en

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *