Glemmer du deg selv?

La tankene få ro, det er ikke galt å ta en stund for deg selv nå og da.
Hør bloggen mens du gjør noe annet.

 ”Treat your soul with care. It is your bosom friend. Feed and nurture it with love.” – Ashourina Yalda

Ta vare på deg selv både mentalt og fysisk, så finner du riktig balanse i livet ditt.

Er du en av de som tenker at du skal klare alt? Du skal holde orden på barna, på ektefellen, på både foreldre og svigerforeldre, du er med i styrer og stell, du har en lederrolle i jobben og du er med barna på idrettsbanen. Samtidig vasker du tøy, støvsuger, baker boller og bursdagskaker og sier ja når noen trenger hjelp. Er du der? Jeg sier ikke at det er feil eller riktig å være der, men jeg bare lurer, er du der?

OK, la oss si at det er der du er, du er et aktivt menneske som mestrer alt. Tankene dine ligger foran deg, hele tiden. Du planlegger bursdagskaken mens du henter i barnehagen, du planlegger neste dag mens du sitter på møtet i styret du er med i, du planlegger middagen hjemme mens du jobber med prosjektet på jobben som er viktig å få i mål i tide. Du ligger alltid et hestehode foran i tankene, og kroppen løper allerede før startskuddet på aktiviteten er gått.

Det er ikke rart at musklene føles stramme, og at gråteklumpen i halsen av og til vokser seg så stor at tårene er vanskelig å holde tilbake. Og noen morgener kjenner du på at det er vanskelig å stå opp. Det har begynt å komme noen symptomer. Symptomer som prøver å fortelle deg at kanskje det er på tide å la kropp og tanke være på samme sted. For når kroppen begynner å stritte i mot, da er det noe den gjerne vil fortelle. Så er det opptil deg om du vil lytte, og det er opptil deg om du vil se tanker og kropp under ett og ikke som to adskilte områder. Det er opp til deg å bremse farten før kræsjet kommer. For har du først kræsjet både mentalt og fysisk, så kan det være en lang vei tilbake.

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay
Det kan bli skikkelig slitsomt dersom du kjenner at så og si alt faller på deg. Da er det på tide å rydde opp.

Senk tempo

Det å skulle senke tempoet kan kjennes vanskelig, det er mange å ta hensyn til, og du vil jo gjerne bli sett på som en snill person som lykkes i ett og alt. Det å innse at du faktisk må roe ned for å bevare egen helse kan være vanskelig å formidle til andre. Derfor lar du tempoet være høyt, lenger enn du burde, og sykemeldingen ligger faretruende nær.

Aksepter

Det å akseptere for deg selv at du ikke lenger kan ha så høyt tempo er viktig, for har du først akseptert, da kan endringer skje. Da kan du begynne å planlegge oppgavene du skal gjøre, og planlegge hvor mange oppgaver du kan ha for ikke å bli sliten. Da kan du snakke med ektefelle, foreldre, arbeidsgiver og andre for å fordele oppgaver. Du er leder i ditt liv, og gode ledere delegerer oppgaver til sine ansatte. Og de muntrer opp sine ansatte, og det kan du gjøre også, du behøver ikke å gjøre alt sammen selv, noen verv kan du delegere bort. Det handler om å ta vare på seg selv, og tar du vare på deg selv, ja, da tar du også vare på de andre rundt deg, for ingen av de er tjent med at du blir syk.

Finn tid til deg selv

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay
Kryss av “ja” på det du ønsker å beholde av gjøremål, og “nei” på det du vil kvitte deg med.

Prøv å finn litt tid for deg selv, ta et ark og skriv ned alle de tingene du gjør. Er det noe her som du kan la noen andre gjøre? Eller noe du kan kutte helt ut? Prøv å planlegge slik at du frigjør tid til deg selv. Det du vil kvitte deg med, kan du delegere bort til andre. Det er viktig at du får pusterom og at du får muligheten til å ta vare på deg selv. Når du gjør dette kan du kjenne etter i kroppen om du kjenner på lettelse eller noe annet når du tar bort en av oppgavene. Tygg litt på det du kommer frem til, er det du har kommet frem til greit å leve med?

Det er viktig å stelle pent med deg selv, også mentalt, la hendelser, samtaler og det du har vært med på synke inn. La tankene få ro, det er ikke galt å ta en stund for deg selv nå og da. Du trenger det. Det vil gi deg ny giv.

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.


Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *