Huler du deg eller skyter du brystkassa frem?

Det er lettere å puste når brystkassa er fram og ikke innhult.

Hvordan er det med deg? Huler du deg eller skyter du brystkassa frem? Det er nemlig stor forskjell på å hule innover eller å hule utover. Se videoen under :

 

 

Jeg har prøvd å illustrere det å hule seg og de følelsene som kanskje får deg til å hule deg kontra de følelsene som får deg til å rette deg opp og hule motsatt vei. Det er ganske tydelig forskjell. En person som retter seg opp og retter blikket utover, ser mye mer frisk ut. Det blir en egen gnist over personer som er rake i ryggen, ser utover og smiler og er blide kontra de som huler seg innover og som retter blikket mot seg selv og alle tanker, bekymringer og vonde følelser som det bæres på.

Jeg legger jo godt merke til dette selv, for det kan jo hende at noen dager er litt mer grå enn andre dager, og det er helt greit, da huler jeg meg også, livet er liksom ikke helt på topp, men så er det dager hvor jeg går rakrygget og nesten krummer ryggen motsatt vei, løfter blikket, kjenner glede i kroppen og tenker at livet er fantastisk flott og godt. Slik er det for oss alle sammen, noen dager kan være litt grå, mens andre dager er blå, som om selve himmelen har tatt bolig i oss. Vi føler oss glade.

Du kan legge merke til selv hvordan kroppsholdningen din er, samsvarer den med tanker og følelser som du har? Du kan jo gjøre en enkel øvelse, gå ut på gulvet, stå rett opp og ned, ikke smil, senk hodet ned mot brystet, senk så videre overkroppen fremover, altså hul deg, kanskje til og med knærne synker litt sammen. Hvordan føles det? Kjennes det litt tungt? Rett deg opp igjen, rett hodet litt oppover, og se utover i rommet, gjerne oppover mot taket, fremskaff et smil, skyt brystkassa ut, begynn å gå rundt i rommet mens du lar armene svinge frem og tilbake i takt med gangen. Hvordan kjennes det? Kjennes det litt lettere enn hulingsøvelsen? Gjør øvelsene en gang til og overdriv. Gjør hulingen litt mer, helt til det føles så ubehagelig at du helst vil rette deg mest mulig opp. Og skyt brystkassa så mye frem at det kanskje faktisk blir litt for mye av det gode. Kanskje du da finner en balanse sånn midt i mellom som du kan leve med.

Hvilken øvelse gjør deg best? Kjenner du deg igjen i noen av øvelsene? Hvem er du når du går ut blant folk? Den hulte eller den som skyter brystkassa frem? Den innadvendte eller den utadvendte, eller et sted midt i mellom? Ingen ting er rett eller galt, men det er greit å være klar over hvordan kroppsholdningen påvirker både deg selv og andre.

Hvis du skulle valgt ut en ny medarbeider, hvem hadde du valgt da? Kjenn litt på hva som skjer inne i deg når du ser den smilende gule og når du ser på en av de andre sure grå. Jeg merker forskjell, gjør du?

Har du tungt å bære er det ikke sikkert at det er så lett å skyte brystkassa frem og å smile til verden, men da er det viktig å kunne bearbeide det som er tungt å vanskelig, slik at smilet igjen kan komme frem og brystkassa kan skyves ut.

 

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine utfordringer. 

Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.

For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.

 

 

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *