Er du helt tilstede her og nå?

Eller er tankene foran med kroppen på slep?

Tida løper sier mange, andre sier at tida flyr. Kanskje den både løper og flyr samtidig, det kan virke sånn ganske ofte. Den ene dagen tar den andre, det er bare å henge på så godt vi kan.

Kjenner du det slik også? Løper du rundt og kjenner tidspress, er tankene der du skal være om ti minutter, en halvtime, en time, en dag, en uke, en måned eller et år?

Som gestaltterapeut er jeg opptatt av å fokusere på kroppen. Jeg spør klienter om de legger merke til at de puster, om de legger merke til underlaget de har føttene på, om de legger merke til hvordan de holder hendene. Det som skjer når klienten legger merke til pusten sin, er at han/hun bringes til nuet. Fra å være langt faren i tankene, bringes han/hun til her og nå. Hva skjer med kroppen akkurat her og nå.

Jeg merker det selv også, at jeg ofte kan bli stresset, jeg skal liksom nå alt på en gang. Jeg synes dette med å nå ting og å være andre steder i tankene enn akkurat her og nå skjer meg ganske ofte. Jeg kan for eksempel svare «mmm» til noe jeg hører, og så tror vedkommende at jeg har hørt, men så har jeg faktisk ikke fått med meg noe. Ingen ting. Det kan være både flaut og dumt på samme tid. Jeg blir flau og jeg føler meg dum, og vedkommende er blitt irritert. Kanskje det er litt sånn for deg også? Sånn av og til. Greia er jo den at tankene mine er et helt annet sted enn her og nå, de er så fjernt fra det punktet som jeg står på eller sitter på. Kanskje handler det om noe som skal skje i fremtiden, eller noe jeg må løse, eller noe jeg må rekke. Kanskje en samtale jeg skal ha som jeg forestiller meg på forhånd. Det er mange ting som kan få tankene til å fare langt av sted. Når vi er alene, går en tur, lytter til musikk eller noe, så kan vi tillate oss å la tankene fare, visualisere kommende samtaler eller noe annet, men ikke når vi er sammen med noen som vi bør være tilstede for. Så hvordan bli tilstede her og nå?

Hvordan klare å bringe seg selv til her og nå?

Teknikken som jeg synes fungerer bra er å bringe bevisstheten til pusten og til føttene. Det å være bevisst at vi puster er viktig, for det er faktisk noe som skjer her og nå hele tiden. Pusten går her og nå helt av seg selv, vi behøver ikke styre den, vi behøver ikke løpe etter den, vi skal ikke nå den, for den er hos oss.  Pusten er oss. Uten pust hadde vi ikke levd, da hadde vi ikke kunnet erfare pusten her og nå. Det er jo logisk. Hvorfor jeg har med føttene i det å kunne bringe oss selv til her og nå er at de står vi på, det er føttene som bærer oss, bringer oss fremover, og det er slutten eller om du vil begynnelsen av kroppen vår. Og føttene bærer beina, kroppen, armene og hodet. Står vi rett opp og ned på føttene og kjenner at vi puster, får vi kontakt med hele oss. Da kan vi la bevisstheten gå fra føttene videre oppover og helt opp til toppen av hodet. Så kan vi legge merke til det vi ser rundt oss, hva slags smak vi har i munnen, lyder vi hører og kanskje vi til og med klarer å høre dunkene fra hjertet vårt. To livsnødvendige ting, pust og hjerte.

Tar du styringen over gjøremålene dine? Eller styrer alle avtalene deg?

 

Robot programmert til løping fra sted til sted.

Når vi kjenner oss som en programmert robot som blir dirigert hit og dit, kan det være vanskelig å finne frem til oss selv. Til mitt jeg som menneske. Vite at det er oss selv som lar oss dirigere, være bevisst at det faktisk er jeg selv som har valgt et tett program. Det er jeg selv som bestemmer om jeg vil la tankene være foran med kroppen på slep, eller om hele meg kommer til målet med en sammenhengende kropp med både tanker, føtter, pust og hjerte til stede her og nå. Det er mitt valg, det er ditt valg. Så hva velger du?

 

Forfatter av innlegget:

Eli Brager

Hei, det er jeg som har skrevet dette innlegget, og jeg er Gestaltterapeut og liker å hjelpe mennesker som trenger å snakke med en terapeut om sine problemer. 

Du som har lest dette og som tenker at du kanskje kunne trenge å snakke med noen, er hjertelig velkommen til å ta kontakt. Da kan du kontakte meg på skjemaet under.

For å finne ut litt mer om hva Gestaltterapi er, kan du lese mer her og se filmene. Du kan også gå inn på Norsk Gestaltterapeutisk forening.

Del gjerne artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *